Nylig kunne digi.no melde at NetCom Systems AB og Disney Online hadde inngått en avtale om en av Disney-konsernets innholdstjenester (se peker i høyre marg).
Innholdstjenesten har vist seg å være Disney Blast, som er Disney-konsernets aller største satsing mot barn på Internett.
Disney Blast var konsernets første offensiv rettet mot barn på Internett og ble lansert i fjor vår. Det er en abonnementstjeneste med barn mellom 3 og 12 år som målgruppe. Den amerikanske tjenesten koster rundt 45 kroner i måneden ($5,95) og rundt 300 kroner årlig ($39,95).
På Disneys informasjonssider blir det ikke opplyst hvor mange abonnenter tjenesten har.
På tjenesten finnes det blant annet spill, historier, aktiviteter, nyheter og sport for barn. Under tjenesten hører også magasinet D-Zine, hvor 80 barn rundt om i verden skriver inn artikler.
De skandinaviske versjonene skal lanseres denne uken, men det er ukjent hvor mye tjenesten skal koste brukere i hvert land.
Disney Blast er en del av Buena Vista Internet Group's nettsatsing, Disney Online, som ble startet i 1995. Buena Vista Internet Group er igjen et datterselskap av The Walt Disney Company.
På en amerikansk oversikt over de 100 mest populære nettstedene (100hot) innen ulike kategorier, ligger The Walt Disney Group på en klar førsteplass i kategorien "kids". På denne oversikten teller alle konsernets nett-tjenester.