Disney og eBay i pornofritt samarbeid

Walt Disney og eBay bygger nettauksjoner sammen som skal være fritt for snusk.

Walt Disney og eBay annonserte før helgen at de har sluppet den første av fire nettauksjoner som i utgangspunktet ser ut til å være forbeholdt amerikanske brukere.

Den første kommer til å selge autentiske samleobjekter fra Disney og er et bevis for at tradisjonelle mediehus og de nye merkevarene på web i stadig større grad møtes på Internett for å prøve å få ut synergi-effekter av hverandre.

Det er Disneys internettvirksomhet, Go.com, som er sentral i samarbeidet. Go.com droppet ut av den nyhetsgenererte portalkampen i januar i år for å konsentrere seg om underholdning, fritid og reiser for å skille seg ut fra alle de andre portalene.

I februar lanserte de to selskapene planer om et samarbeid, og senere på året kommer tre andre samarbeidsprosjekter som vil inneholde skreddersydde nettauksjoner, det vil bli rubrikkmarkeder, som for eksempel filmrekvisita og biler fra Disney World. Det vil inkludere samarbeid med Disney-døtre som ESPN og ABC.

EBay betaler Disney 30 millioner dollar for å få trafikk fra Disney-tjenestene de nærmeste fire årene, og har et liknende auksjonsamarbeid med AOL der de betaler 75 millioner dollar for å være en co-branding på AOLs Internet Service.

Når fusjonen mellom AOL og Time Warner blir et faktum senere i sommer, kommer den konstellasjonen til å bli Disneys største utfordrer, skriver Associated Press (AP).

Ifølge AP, har eBay og Disney stengt ute de 40.000 auksjonene på eBay som selger objekter i "adult"-kategorien, det vil si porno og annet snusk. Det innebærer også at brukere som går via samarbeidstjenesten og inn på den regulære eBay-tjenesten ikke får tilgang til voksenkategoriene.

Til toppen