Disney sier takk og farvel til celluloiden

Dersom du trodde du overvar en filmpremiere da du overvar Toy Story 2 sist fredag må du tro om igjen. For Disney/Pixar-filmen er slett ingen film - her er det digitalt hele veien og et takk og farvel til den gamle gode celluloiden...

For dette blir første gang man sluttfører den digitale kjeden i kinosalen, og kvitter seg med filmens celluloid totalt

Man har 'skutt' og redigert filmer digitalt i flere år, men da Paris viste "filmen" Toy Story 2 den 2. februar i år var det første gang i Europa at en forestilling på lerretet ble projisert digitalt på kino. I USA ligger man foran i løypa, men bare med noen måneder; i juni i fjor ble Star Wars: Episode 1 The Phantom Menace vist digitalt som den første vidt kommersielt distribuerte film i historien.

Pixar, Disney, Texas Instruments og alle andre som har hatt noe med produksjonen av Toy Story 2 å gjøre, hevder at lys- og lydkvaliteten på de nye digitale filmene er uovertruffen. Til BBC Online sier regissør John Lasseter: - It's pure eye candy. Noe som på norsk skulle bety at filmen er sukkertøy for synsnerven.

Den umiddelbare fordelen for kinogåere vil være at 'filmen' beholder sin tekniske kvalitet etter uendelig antall visninger, i og med at den spilles av fra et sett av hard-disker via en prosjektør basert på optiske brikker.

Teknologien fra Texas Instruments kalles DLP, eller digital lysprosessering, og er basert på en såkalt Digital Micromirror Device, som er en optisk halvlederbrikke med et arrangement av 480.000 (SVGA), 786.000 (XGA) eller

1,310.000 (SXGA) hengslede, mikroskopiske speil på en standard logisk krets. Hver prosjektør har tre brikker. Disse speilene fungerer som optiske brytere som skaper høy oppløsning og fullt spekter av farger i bildet, ifølge pressemeldingen.

En av grunnene til at vi i Norge fortsatt er fanget i den analoge tidsalder er prisen på de nye systemene.

Det endelige målet for filmstudioene er å kunne sende filmer til kinolokalet via satelitt for å spare fremkallings-, kopierings- og distribusjonskostnader, mens det er få økonomiske grunner for at kinoeierne selv skal investere i utstyret.

Til toppen