Disney skal tilby film på Internett

Bare uker etter at andre filmstudioer lanserte sin nettfilm-satsing, heiser Disney og News Corp. flagget for sin satsing, Movies.com. Bredbåndsbrukerne skal få fylt linjene sine med filmklassikere og premierer.

Det er ikke mer enn et par uker siden andre Hollywood-giganter slo sine pjalter sammen for å lansere video på forespørsel, eller video-on-demand som det heter på nynorsk, over nettet.

Nå plukker Mikke Mus opp hansken, idet Disney og News Corp har blitt enige om å utnytte Disney-eiendommen Movies.com til det samme formålet.
Movies.com skal nylanseres tidlig i 2002, skriver Reuters, og tjenesten vil bli tilgjengelig også for kabel-TV, hvis operatøren har teknologien og velger å legge tilbudet i sine kanalpakker.


Bredbåndsbrukerne er også et marked de sikter seg inn på, og det antas at omtrent ti millioner amerikanere vil ha mulighet til å nyttiggjøre seg tilbudet og laste ned filmer til en harddisk, for så å se dem på dataskjerm eller TV.

Tjenesten skal ikke bare tilby filmklassikere, den skal også gjøre det mulig å hente ned forholdsvis nye filmer. Hvordan dette vil påvirke filmstudioenes forretningsplan med henhold til lansering i forskjellige verdensdeler og forskjellige formater, er usikkert, men analytikere Reuters har snakket med, mener studioene fortsatt har endel å arbeide med før disse elementene er på plass.

Tradisjonelt har slike tjenester, som hittil har eksistert i kabelnettet i USA, fått lansering cirka to måneder etter at filmen er i videobutikken. Selskapene lover å tilby filmene på Movies.com i begrensede tidsrom før den tid.

Det er ikke sluppet detaljer om hva slags rettighetsstyring selskapene ser for seg på tjenesten. Selv om det er en fjern drøm for studioene å stoppe all piratvirksomhet, vil de nok legge til ganske rigorøse kontrollmekanismer som hindrer vanlige brukere i å kopiere filmene og legge dem ut på nettet.

Og ifølge Reuters får vi hverken se Donald Duck eller Mikke Mus noe sted, slik planene ser ut nå.

Det er beregnet at filmpirater utveksler rundt 400 000 filmer daglig over Internett, og dette har nok studioene merket seg.

Til toppen