- Disney viktig for Tele2

Tele2/Netcom Systems har fått enerett til å selge Disney Blast i Skandinavia. - En svært viktig avtale for oss, sier Tele2s toppsjef i Norge, Kenneth Gustavsson. Disney på sin side antyder et mulig utvidet samarbeid med Tele2.

Tele2s omlag 70.000 nettabonnenter i Norge representerer 18 prosent av markedet. Så langt har selskapet vært dyktig til å fokuserer på det det kan; telekom. - Men nå er tiden inne for å satse på innhold, sier Kenneth Gustafsson, administrerende direktør i Tele2 Norge, til digi.no.

Han understreker at avtalen selskapet har inngått med Disney er betydningsfull for Tele2, uten å ville si akkurat hvor viktig.

- Vi er jo et børsnotert selskap, men det er selvfølgelig viktig å signere en avtale med et selskap som Disney, sier Gustafsson.

Strategien selskapet legger seg på, er å sette bort produksjonen av innhold for å gi aksesstjenesten større verdi. Tele2/Netcom Systems har fått enerett til å selge Disney Blast i Skandinavia. Fra før er Disney Blast lansert i Italia, og Disney-konsernet er i dialog med aktører på flere kontinenter.

Managing director i Buena Vista Internet Group International, Chafic Najia, opplyser at hver bruker i gjennomsnitt bruker 25 minutter på nettstedet. På de nye norske tjenestene vil innholdet bli fornyet hver dag, og vil ha en blanding av de klassiske Disney-figurene og egne figurer som kun finnes på Internett. Buena Vista føler seg sikker på at Tele2 er den rette samarbeidspartner.

- Vi er sikre på at Tele2 er den beste samarbeidspartner vi kunne få. Vi deler den samme gründer-kultur og har den samme etiske tilnærmingen til markedsføring. Foreldre kan trygt plassere sine barn foran skjermen med Disney Blast, sier Najia til digi.no.

- Internett er mer enn å selge aksessabonnement. Bedre innhold vil skille Tele2s internettabonnement fra konkurrentene, mener markedssjef Haakon Klæbo i Tele2. Målgruppen til de skandinaviske tjenestene er barn fra fire år og oppover, hvor man skal selge abonnement til familiene, nye internettbrukere og eksisterende surfere. I USA er faktisk så mange som en tredjedel av brukerne voksne.

Kunder som i dag har internettabonnement gjennom Tele2, får Disney Blast gratis, og dette er en avtale som gjelder i alle de tre skandinaviske land. Fra 15. oktober kan alle andre også tegne abonnement, ved å kjøpe en CD-rom fra en forhandler, og da vil man få tilgang til nettstedet på Internett. Prisen for et tre måneders abonnement på tjenesten koster 99,- kroner, mens et årsabonnement koster 349,- kroner.

En redaksjon med oversettere som sitter i København vil sikre at daglige oppdateringer av sidene vil nå norske barn i alle aldre. Innholdet vil fremdeles produseres i USA, men det som er relevant for hvert marked, vil bli plukket ut, ifølge Najia.

- Det vil bli annerledes innhold på den norske tjenesten enn på den amerikanske. Også design og layout på den norske tjenesten er annerledes. Her har de skandinaviske tjenestene kunnet dra nytte av erfaringene den amerikanske tjenesten har fått siden den startet opp i fjor, sier han.

Najia avviser at valget av Tele2 som samarbeidspartner til Disney Blast-tjenesten betyr kroken på døra for Egmont's samarbeid med Disney.

- Dette er ikke et signal til Egmont. Tele2 var den rette partneren i dette tilfellet, og jeg utelukker ikke at det vil bli fremtidig samarbeid med Tele2 om andre typer tjenester. Dette er et positivt signal til Tele2 heller enn et negativt til Egmont, sier han.

Til toppen