Disney vil snakke med Forbrukerombudet

Disney-selskapet Buena Vista Internet Group International, som i dag lanserte barnetjenesten Disney Blast, vil ha en dialog med det norske forbrukerombudet. Allerede for 18 måneder siden var ombudet på kollisjonskurs med verdens nest største mediekonsern.

Tjenesten Disney Blast hadde norsk premiere i dag. Det skjedde med barn tilstede som prøvekaniner på spillene, tegneprogrammene og de andre fikse tingene norske foreldre kommer til å bli utsatt for sterkt kjøpepress for.

Hvilken linje man vil legge seg på når det gjelder markedsføring overfor målgruppen barn, vil nok bli fulgt med argusøyne. Det er liten tvil om at både lovgivning og holdninger til markedsføring og barn varierer sterkt i USA og i Norge

- Vi er veldig oppmerksomme på norsk lovgivning når det gjelder reklame og barn. Vi har planlagt å ha et møte med det norske forbrukerombudet, et møte vi har initiert, sier managing director i Buena Vista Internet Group International, Chafic Najia. Han avviser at det kommer til å bli solgt noen ting på nettstedet, men sponsorers logo vil være å finne på førstesiden.

Møtet ble ifølge markedssjef i Tele2, Haakon Klæbo initiert for 18 måneder siden. I en dialog ble man enige om å følge utviklingen etter at Forbrukerombudet hadde reagert på EUnets peking til Disneys amerikanske tjeneste gjennom Nettvik (se relaterte pekere i høyre margen).

Forbrukerombud Torfinn Bjarkøy var imidlertid ikke klar over at det skal være noe møte, da digi.no spurte ham om møtet i dag... Men Bjarkøy bekrefter at de var i kontakt med Disney for halvannet år siden. Den gang var det pekere fra barnesider til Disneys hovedside og sider for norske barn på det amerikanske nettstedet som skapte rabalder.

- Det er et generelt problem med Internett og markedsføring rettet mot barn. Det er ikke så lett å si hvordan man skal skjerme barn mot reklame. Skillet mellom reklame og underholdning er den største utfordringen. Mediets egenart utfordrer dette prinsippet. Men i Norge tror jeg vi kommer ganske langt med markedsføringsloven, sier Bjarkøy.

- Vi kan skjerpe reglene, for eksempel skal ikke barn spørres om å gi ut opplysninger som egne preferanser, familieforhold og liknende. Det sies ofte at Internett er et anarki, men det er det ikke, samme lovgivning som resten av samfunnet gjelder også her, sier Bjarkøy til digi.no.

Til toppen