Disneys Go.com går nye veier etter merkevaretap

Disneys webportal Go.com kommer gir opp konkurransen med portalene og satse på det Disney alltid har vært gode på: underholdning. Avgjørelsen kommer samtidig med at Disney taper merkevaresaken mot Goto.com.

Go.coms president, Steve Wadsworth bruker ord som "evolusjon, ikke revolusjon" om endringene, men er ikke villig til å spesifisere særlig videre.

Wadsworth sa i et intervju at Go.com skal bli bedre på å markedsføre merkenavnet sitt og skaffe seg større plass i forbrukernes bevissthet.

Dette blir de nå pent nødt til, etter en avgjørelse i en amerikansk appelldomstol for et par dager siden.
Go.com har havnet i trøbbel med søketjenesten Goto.com, som mener Go.coms logo, hvit skrift over et grønt trafikklys på gul bakgrunn, ligner i meste laget på sin egen. Dette kan man forstå, da Goto.coms logo består av nettopp hvit skrift over en grønn runding på gul bakgrunn.


Og Goto.com var ute to år før Disney, noe appelldomstolen i San Francisco synes å ha tatt konsekvensen av ved å beordre Go-logoen fjernet både fra nettet og alle andre steder.

Les sakene i digi.no:
Disney får 60 dager på å gi opp trafikklys-logo
GoTo saksøker Disney-selskap

Go Network er akkurat iferd med å sparke igang en massiv reklamekampanje for sidene sine, med reklame på ABC, ESPN, boards på Times Square, gjennom Disneyfilmer og på kampene til Anaheim Mighty Ducks; Disneys eget ishockeylag.

Denne kampanjen skulle rette opp en litt laber sesong for Go, som av Media Metrix er ranket som nummer 6 av søkemotorene på nettet.

Hva avgjørelsen vil ha å si for denne kampanjen vet man ikke ennå, men grønne trafikklys over hele fjøla blir det nok ikke.

Når Disney nå smalner inn sine tjenester, til tross for eierskap i portalen Infoseek, er det et trekk mange analytikere har forutsett for en del andredivisjons-portaler som Go, Lycos og Excite.

Charlene Li fra Forrester Research spådde en slik endring tidlig i januar:

- I en viss grad er dette et resultat av at aksjeeiernes har presset Go til en klar strategi.

Strategien vil sannsynligvis være å prioritere underholdningsaspektet på sidene sine, heller enn å dumpe allerede eksisterende tjenester.

Goto saksøkte Disney i februar 1999, da for et titalls millioner dollar, samt for å hindre Go i å bruke logoen.
Logoen er fjernet etter avgjørelsen i appelldomstolen, og endelig rettssak blir utpå vårparten engang.
Til toppen