Den verste synden er å tenke at disruptiv teknologi ikke er relevant for deg. Da tenker du for smått. Brått har en jypling fra en helt annen bransje fullstendig tatt over kundene dine, mener Jonathan MacDonald. (Bilde: Marius Jørgenrud)
Anita Krohn Traaseth leder Innovasjon Norge. Det er mye god innovasjon i Norge, teknologi gjennomsyrer også oljebransjen, minnet hun om. (Bilde: Marius Jørgenrud)
Kan man være 150 år og nytenkende, spurte Telenor Norge-sjef Berit Svendsen. Ja, blant annet ved å tilby gratis videokonferanse med tjenesten Appear.in, men hun innrømmet at de ikke tjente noen penger og at Appear.in ikke har noen forretningsmodell. - Men for en tjeneste vi har laget! (Bilde: Marius Jørgenrud)
NSMs fagdirektør Roar Thon var selv nominert til IT-sikkerhetsprisen, men vant ikke. (Bilde: Marius Jørgenrud)
Lettkledd underholdning på Rosing, noe enkelte deltakere for øvrig reagerte på i sosiale medier. (Bilde: Marius Jørgenrud)
Disruptiv teknologi er kanskje farligst for etablert virksomhet når den blir oppfattet som en lav trussel. Historien er full av selskaper som få år er senere er utradert, erstattet av nye aktører som tok dem fullstendig på senga. Det gjelder også hele plateindustrien, som burde har funnet opp iTunes, mener MacDonald. (Bilde: Marius Jørgenrud)
Disse seks områdene må passe seg. Utdannelse, helse, finans, juridiske tjenester, produksjon og logistikk er de neste som blir "distrupted" ifølge Jonathan MacDonald. (Bilde: Marius Jørgenrud)
GIFTIG TANKESETT: Å tenke at du er innovativ nok er en farlig tanke, ifølge MacDonald. (Bilde: Marius Jørgenrud)

«Disrupt» deg selv

Rosing-pris x 2 til Toril Nag, men det var et foredrag som stjal showet.

IT-bransjen kan saktens trenge en fest i blant. Og god stemning ble det da Den Norske Dataforening i går kveld inviterte til Rosing-konferanse og prisutdeling.

Historisk

Rosing-prisene er oppkalt etter Norges første IT-gründer Fredrik Rosing Bull (1882-1925), hvis hullkort-oppfinnelse dannet grunnlaget for Bull-konsernet.

Lyse Teles konsernsjef Toril Nag ble onsdag historisk som vinner av to Rosing-priser. Det har aldri skjedd før. Hun ble både årets toppleder og «girl geek», mens prisen for årets IT-direktør gikk til Christine Bergland i Helsedirektoratet.

GSM og SMS

Rosingakademiets hederspris gikk til seks menn for sine bidrag til utvikling av GSM-standarden og tekstmeldinger; Finn Trosby (Telenor), Jan Arild Audestad (NTNU), Odd Trandem (Sintef), Stein Hansen (Telenor), Torleiv Maseng (FFI) og Jon Emil Natvik (Televerket forskning, nå pensjonist).

Se alle bildene fra Rosing årskonferanse 2014:

Kripos

Kripos´seksjon for datakriminalitet kunne løfte trofeet som vinner av årets IT-sikkerhetspris. Juryen oppgir at de valgte en aktør som trass begrensede ressurser har levert på høyaktuelle saker innen informasjonssikkerhet.

Flere kategorier var det ikke.

Den originale Rosing-prisen er borte. Kreativitetsprisen som i tjue år har hedret entreprenørskap og oppfinnerkraft blir ikke delt ut lenger. Til gjengjeld var innovasjon en rød tråd under gårsdagens foredrag.

Både med Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth og Telenor-sjef Berit Svendsen på scenen. Begge mente at Norge er langt bedre enn sitt rykte, særlig på prosessinnovasjon.

Disrupt deg sjæl

Kveldens høydepunkt var det imidlertid britiske Jonathan MacDonald som sto for.

Han har selv fått kjenne på kroppen hva innovasjon kan føre til av ødeleggelse for etablert virksomhet. En gang jobbet han i platebransjen, som ifølge ham ble drept av Internett.

Nå er han en erfaren foredragsholder av internasjonalt høy klasse, og rådgiver med blant annet Google, Amazon og Apple på kundelisten. De ringer ham for å høre hva som blir det neste, men selv understreker han at han ikke er en futurist, snarere en katalysator som får folk til å se mulighetene som allerede finnes.

Stikkordet var «disruption», på norsk forstått som forstyrrende ny teknologi som har det med å snu etablerte bransjer fullstendig på hodet. Alle bransjer og hele verdikjeder blir berørt.

– Hva vil ta livet av din virksomhet? Det viser seg at de som håndterer disruptive krefter best er de som planlegger å bli disruptet (altså at kjernevirksomheten forsvinner), mener MacDonald.

Det gjelder å ikke tenke på virksomheten din for snevert. Kodak oppfant filmrullen, nå er de borte. Konkurrenten Fuji overlevde ved å anse seg selv som leverandør av opplevelser på alle flater, inkludert huden din. Javisst, det japanske teknologiselskapet selger også hudkrem.

Trodde du at Harley Davidson selger motorsykler? Pøh. De selger drømmer til 40-årige menn. Et slikt tankesett åpner en del muligheter, forhåpentligvis også for IT-folk.

For å ta en parallell en Google[X]-sjef presenterte på Fornebu nylig: Kanskje Telenor burde anse seg selv ikke som mobiloperatør, men et selskap som har 160 millioner abonnenter. Hva mulighter byr seg da?

Disruptiv teknologi er kanskje farligst for etablert virksomhet på det stadiet i utviklingen hvor teknologien eller den nye aktøren blir oppfattet som en lav trussel, ifølge MacDonald.

Brått er Airbnb-appen som lar folk leie ut ledig husrom fra mobiltelefonen verdt dobbelt så mye som hele hotellkjeden til Marriot. Drosjenæringen kan bli utkonkurrert av Uber. Internett tok livet av platebransjen. Osv.

Denne utviklingen skjer ikke linært. Det er ikke sånn at iTunes eller Spotify vokste i det tempoet platebransjen (som MacDonald var en del av i sitt forrige liv) var vant til. Veksten til nye aktører som disrupter skjer eksponesielt, formaner han.

Ingen vet hva fremtiden vil bringe, men når endringene kommer bygger noen en mur rundt sin etablerte virksomhet. Andre gjør lurt i å se vinduer og muligheter.

– Hvorfor fant ikke tobakksindustrien opp e-sigaretten? Det var det kineseren Hon Lik som gjorde, og han patenterte alt sammen godt. Nå må tobakksindustrien betale ham hundrevis av millioner dollar.

Ifølge Jonathan MacDonald blir dette de neste seks bransjene som står overfor disrupsjon: Utdanning, helsesektoren, finans, juridisk rådgivning, produksjon og logistikk.

«Dataforeningen 2.0»

Arrangør Dataforeningen (f.1953) kan også trenge å gjøre ting annerledes, noe styreleder Cathrine Klouman ikke la skjul på i går.

– Vi trenger å fornye oss som forening og jobber med en ny visjon og strategi for å se fremover. Dataforeningen 2.0 kan være begrepet, sa Kluman som også er IT-direktør i Møllergruppen.

I fjor klarte de å snu femten års nedgang i antall medlemmer til en liten vekst. Opp 2,5 prosent til 8.625 personer. Det er et stykke igjen til storhetstiden da foreningen talte 15.000 medlemmer.

Til toppen