ANALYSER

Disse landene fornyer nettet

Nettbrukerne i «Brici-landene» blir snart dobbelt så mange som i USA og Japan.

Rapporten til Boston Consulting Group viser blant annet hvordan tallet på nettbrukere i Brici-landene – Brasil, Russland, India, Kina og Indonesia – vil dobles fram til 2015. Merk for eksempel at Brasil i 2015 ventes å større nettpenetrasjon enn USA.
Rapporten til Boston Consulting Group viser blant annet hvordan tallet på nettbrukere i Brici-landene – Brasil, Russland, India, Kina og Indonesia – vil dobles fram til 2015. Merk for eksempel at Brasil i 2015 ventes å større nettpenetrasjon enn USA. Bilde: Boston Consulting Group
2. sep. 2010 - 07:23

Analyseselskapet Boston Consulting Group (BCG) har publisert en rapport, The Internet's New Billion, som kartlegger hvordan forbrukere i vekstlandene Brasil, Russland, India, Kina og Indonesia forholder seg til Internett. Rapporten munner ut i en rekke anbefalinger til selskaper som ønsker å bruke nettet til kommersiell virksomhet i disse landene.

Bric-landene er allerede et begrep. BCG har altså lagt til Indonesia, som ikke bare er et raskt voksende marked, men også verdens mest folkerike muslimske land.

Mens Vesten har slitt med økonomiske utfordringer de siste par årene, er de fem «Brici»-landene Brasil, Russland, India, Kina og Indonesia, stått fram som globale pådrivere av økonomisk vekst.

I 2009 utgjorde de rundt 45 prosent av verdens befolkning. Deres andel av verdens verdiskapning fra rundt 15 prosent, og de hadde rundt 610 millioner nettbrukere.

Innen 2015 vil tallet på nettbrukere i Brici-landene dobles til 1,2 milliarder. De vil med andre ord ha over tre ganger så mange nettbrukere som USA og Japan til sammen.

BCG-rapporten er den hittil første som kartlegger de ulike tendensene som preger denne veksten, og hvilket økonomisk potensial den innebærer, også for utenlandske aktører.

Landene har mange felles trekk, men også mange ulikheter seg i mellom. Den som vil etablere et digitalt brohode for økonomisk virksomhet, må kjenne til begge deler, og sette seg inn i tendenser som er svært forskjellig fra dem som preget framveksten av Internett som markedsmakt i Vesten.

I Vesten var det pc-er, hjemme og på arbeidsplassen, som fikk folk på nett. Slik er det ikke i Brici-landene. Der råder mobiltelefoner og Internett-kaféer. Tallet på pc-er er langt mindre enn tallet på nettbrukere – 440 millioner – og ofte har de ikke engang nettforbindelse.

Internett-kaféer er spesielt utbredt i India, Indonesia og Brasil, og på den kinesiske landsbygda.

Brici-landene har samlet sett 1,8 milliarder mobilabonnenter, mot 394 millioner i USA og Japan til sammen. Prognoser tyder på at mobilpenetrasjonen, målt i antall SIM-kort per innbyggere, vil passere 100 prosent innen 2015 i Brasil og Indonesia, og nå Kina og India. I Russland er den allerede 140 prosent: Mange skaffer seg flere SIM-kort for å kunne utnytte varierende prisforskjeller mellom ulike typer abonnementer.

Det innebærer at en felles tendens til å hoppe over «pc-stadiet» innen nettilgang, og heller starte med mobile nettjenester, er i ferd med forsterkes. Ifølge rapporten er dette fenomenet spesielt synlig i Indonesia. BCG-undersøkelsen har samlet tallmateriale som tyder på at Brici-landene tredoblet tallet på mobile nettbrukere fra 2007 til 2009, samtidig som de fleste av dem har sørget for at mobile tjenester blir stadig billigere å bruke. I India beskrives prisfallet som «dramatisk» de siste 24 til 36 månedene.

Noe av årsaken til at private pc-er ikke spiller den samme rollen som i Vesten i utbredelsen av nettjenester, er høye kostnader til fast bredbånd. Mobiltelefoner er ikke bare rimeligere å kjøpe, de er også rimeligere å surfe med. I Russland er bredbånd svært rimelig i byer som Moskva og St. Petersburg, men kan være uoverkommelig – og ikke alltid tilgjengelig – i fjernere strøk. I Murmansk må man ut med tilsvarende opptil 750 kroner per måned, mot 75 kroner per måned i Moskva. Et annet trekk ved Russland er at 3G mobil er forholdsvis dyrt, hele syv ganger så dyrt som i Kina.

Billig bredbånd i Kina er en av faktorene bak utbredelsen av Internett-kaféer, og en årsak til at disse kan tilby svært rimelige tjenester og likevel være lønnsomme.

Privat mobilsurfing med 2G er også innen rekkevidde for et stort antall innbyggere, og utbyggingen av 3G mobil er lovende. Mobilt internettbruk i Kina beskrives likevel som «forholdsvis underutviklet» i BCG-rapporten.

Nettbrukerne i Brici-landene er gjennomgående forholdsvis unge: 65 prosent er yngre enn 35 år.

Det er store forskjeller Brici-landene imellom i hvor intenst nettbrukerne surfer.

Kineserne er de absolutt ivrigste: Den gjennomsnittlige brukeren er online 2,67 timer hver dag. Tilsvarende tall for USA og Japan er henholdsvis 2,27 timer og 2,87 timer.

Innen 2015 antar BCG at den typiske kinesiske brukeren vil surfe i 3,09 timer per dag. Nettbruken i Brasil vil øke fra 0,93 timer til 2,37 timer, i Russland fra 1,70 timer til 2,37 timer, og i India fra 0,52 timer til 0,71 timer. Nettbruken er faktisk mer intens i Indonesia enn i India, med 0,86 timer per dag i 2009, og anslått 1,10 timer per dag i 2015.

Hva slags tjenester som brukes, varierer kraftig fra land til land.

  • Kineserne er mest opptatt av lynmeldinger, musikk, nyheter, video og spill.
  • Inderne er hektet på e-post, jobbsøk og sport.
  • Brasilianerne bruker framfor alt søk og e-post, og har høyt konsum av sosiale nettjenester, særlig av Google-eide Orkut.com
  • Russerne er i likhet med brasilianerne opptatt av søk, e-post og værvarsler, men bruker sosiale tjenester i svært liten grad
  • Indonesierne viser en forkjærlighet for sosiale tjenester og i lokale nyhetstjenester.
BCG-rapporten avdekker store forskjeller Brici-landene i mellom i bruken av ulike typer nettjenester. <i>Bilde: Boston Consulting Group</i>
BCG-rapporten avdekker store forskjeller Brici-landene i mellom i bruken av ulike typer nettjenester. Bilde: Boston Consulting Group

I mange av landene har globale tjenester vunnet solid innpass, samtidig som lokale tjenester har greid å etablere seg, også i det svært så engelsktalende India der det mest populære nyhetsmediet er rediff.com. I Kina er bare en håndfull av de mest populære nettstedene eid av utlandet, og det innenlandske markedet er allerede stort nok til å ha båret fram egne globale aktører.

Hovedeksemplene på dette er portalgiganten Alibaba med 50 millioner brukere fordelt på 240 land, og lynmeldingsformidleren Tencent som har utvidet med spill og andre sosiale tjenester, og som nylig har investert i det russiske selskapet DST (Digital Sky Technologies) som igjen har store eierandeler i «vestlige» tjenester som Facebook.

BCG-rapporten viser hvordan Indonesia bevisst har satset på rimelige mobiltjenester for å trekke stadig flere på nett.

Mobilpenetrasjonen er 66 prosent, høyere enn i både Kina og India. Brukerkostnadene for 3G er noe høyere enn i Kina og Brasil, men langt lavere enn i India og Russland. 3G-penetrasjonen er større i Indonesia enn i noe annet Brici-land, og når 26 millioner brukere, nesten dobbelt så mange som Kinas 15 millioner. På den andre siden har bare 5 prosent av indonesierne tilgang til pc, og fast bredbånd er forholdsvis dyrt, rundt 220 kroner i måneden.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra