Disse Office-funksjonene bruker du

Du bruker bare 20% av funksjonaliteten i ditt regneark, 30% av tekstbehandlingen, mens du bruker hele 60% av funksjonaliteten i ditt presentasjonsverktøy. Problemet er å vite hvilke 20, 30 og 60 prosent du vil ha. En ny undersøkelse avslører nettopp dét.

Wohl Associates har intervjuet 123 brukere om hvilken funksjonalitet i tekstbehandlingsprogrammet, regnearket og presentasjonsverktøyet de oftest bruker. Wohl konkluderer med at det er romslig armslag i markedet for både en basisversjon og en avansert versjon av programmene.

Wohl fant at i hver kategori er det et lite sett av funksjoner som er markant mer populære enn andre. I kategorien tekstbehandling (hvor Lotus WordPro, Microsoft Word og Corel WordPerfect var representert) var disse:

Mye bruk Middels bruk Lite bruk
Stavekontroll Sett inn linje/

disposisjon

Lage tabeller
Tekstattributter

(halvfet, kursiv,

understreking)

Søk/erstatt tekst Hjelp
Utskrift Sett inn

punktmerking

Sett/definér

visning

Skrifttype og

–størrelse

Automatisk

sidenummerering

Auto-seksjonering
Utskriftsegenskaper Import/eksport

av tekst

Parallelle spalter
Justering av tekst

(venstre, høyre,

midtstill)

Lage diagrammer Automatisk

generering av

innholdsoversikt/

indeks

Zoom inn/ut Fotnoter
Sett inn sideskift Utskrift av

konvolutter

Bruk av stilgalleri

Wohl bemerker at fotnoter, konvoluttutskrifter og tabelloppretting likevel er så vidt mye etterspurt at det bør være tilgjengelig i både basisversjoner og mer avanserte versjoner av programvaren.

Regneark

Regnearkbrukerne, som bruker enten Lotus 123, Microsoft Excel eller Corel Quattro Pro, prioriterte sine ønsker slik:

Mye brukt Middels brukt Lite brukt
Utskrifter Sortering av data Bruk av "gå til"
Justering av rad/

kolonnebredde

Søk og erstatt Skjul/vis celler
Setting av

områdeegenskaper

Sett

dokumentegenskaper

Hjelp
Skriftype og

–størrelse

Import/eksport

av data

Hva-hvis/

regresjonsanalyse

Klipp ut, kopier

og lim inn

Slett innhold,

stiler, marger

@funksjoner
Sett inn rad/

kolonne

Flere sider Parsing av data
Diagrammer/kart Beskytte celler
Navngitte områder
Visningspreferanser
Databasefunksjoner

Presentasjonsverktøy

Blant brukerne av presentasjonverktøy (Lotus Freelance Graphics, Microsoft Powerpoint og andre), var dette de mest brukte funksjonene:

Mye brukt Middels brukt Lite brukt
Skrifttype og

–størrelse

Organisasjonskart Kolonne og

pai-grafer

Klipp ut, kopier

og lim inn

Tekst-diagrammer Kopiering

av sider

Utskrift Tabelloppsett Clip art
Endre

tekstattributter

Dokument-

egenskaper

Sideoppsett
Globale

skrifttypeendringer

Import av data Sletting av

sider

Duplisering

av sider

Maler Tegning
Diagramtitler etc Talerens egne

notater

Fritt innskrevet

tekst

Fotnoter
Hjelp
33 mm dias

Wohl gjorde undersøkelsen på oppdrag fra Lotus Development Corp., og resultatene danner grunnlag for funksjonalitet som er inkludert i Lotus nye java-baserte, NC-suite av programvare, eSuite.

Til toppen