Distriktene og de store byene får egne startsider

Searchfaster utsetter sine startsider for fylkene og de største byene i Norge, men du kan få en forsmak.

Scandinavia Online (SOL) er en dårlig startside fordi den skal være alt for alle, uansette hvor du bor i landet. Dette mener Per Mazarino og han har gjort noe med det. Han skulle ha lansert Searchfaster.no, en ny samling startsider som skal servere deg lokalt innhold ut i fra hvor du bor i landet før helgen. Men lanseringen av det ambesiøse prosjektet er utsatt til 3.mai.

- Det tar tid å programmere søkemotoren og sidedesignet. Men du kan få forsmak, blant annet på kartsystemet vårt, sier Mazarino.

Mazarino, som var med på å bygge opp Jobline (fusjonert inn i Stepstone), har i det stille bygget opp en omfattende organisasjon med 50 selgere og 11 lokalkontorer spredd rundt i Norge. Hvert av kontorene lager en startside for sin by eller to fylker (for eksempel dekker Tromsø-kontoret Nordland og Finnmark).
- Se på hvor mye lokalaviser vi leser i Norge. Nordmenn ønsker lokale nyheter, informasjon og kjøpeguider, mener Mazarino.
Les mer om Searchfaster:
Derfor stopper din Internett-tjeneste
Lager søkemotorer for distrikts-Norge
Planlegger ny skandinavisk søkemotor

Mazarino står ovenfor sterke og svært etablerte konkurrenter som Fast Search & Transfer og har derfor valgt en annen vei. Searchfaster vil derfor ikke gi deg en lang liste med automatisk innsamlede lenker, mer i konkurranse med Yahoo og lenkekatalogen til SOL.

- Vi har manuelt samlet inn og sortert 30.000 norske kvalitetslenker på flere måter. Vi serverer for eksempel ikke en alfabetisk liste over hoteller i Oslo, men en liste med de mest kjente og største på topp, forteller Searchfaster-sjefen til digi.no.

Mye av innholdet i Searchfaster skal kobles til selskapets store kartsystem. I tillegg til vanlige kart, har Searchfaster overtatt Clickwalk, et system som lar deg klikke deg gjennom bildesekvenser som om du skulle ha gått nedover en gate. På bilde kan en bedriftslogo eller dør være en klikkbare lenker til en hjemmeside eller nettbutikk.
Gratis hos Searchfaster
I tillegg til innhold, skal Searchfaster også gi:
Gratis e-postkonto
Gratis verktøy for å lage og lagre hjemmeside
Web-basert chat-tjeneste
Sende SMS-meldinger
Epost-adressekatalog der folk melder seg inn
I tillegg til temalister som hoteller, butikker og andre kategorier, vil Searchfaster servere lokale nyheter i samarbeid med 50 lokale aviser selskapet har inngått samarbeid med.

Mazarino har ekstremt ambisiøse mål: Over en million registrerte brukere i løpet av august. Det er over halvparten av alle norske Internett-brukere.
- Vi skal bruke en god del penger på avis- og radioannonser i løpet av mai. Vi tror at vi dekker et stort behov og vil få mange brukere, mener Mazarino.

Han er heller ikke bekymret for inntektene. For å få glede av alt, må du registrere deg med blant annet bosted. Dermed vil annonsørene kunne velge å få vist annonser mot Internett-brukere fra bare en kommune eller bydel.
- Vi gir småselskaper ute i distriktene en mulighet til å annonsere på nett. Uten mulighet til å målrette er det hittil bare store landsdekkende selskaper som ønsket å bruke nettannonsering. Allerede i mars solgte vi annonser for en million kroner, forteller Searchfaster-sjefen.

Selskapet har ambisiøse planer for å ettehvert dekke hele Europa.
- Vi har allerede undertegnet en intensjonsavtale med et svenskt investeringsselskap som vil gi oss 100 millioner kroner. Dette er det vi trenger for å etablere oss i de tre nordiske landene. Vi starter i Sverige så snart alle systemene i Norge er på plass og virker, sier Per Mazarino.
Til toppen