Ditt TV-hode er verdt 10.400 kroner

En kunde hos et kabel-TV selskap prises for tiden skyhøyt i markedet. Basert på gårsdagens børskurs på United Pan-Europe Communications (UPC) bør Janco Multicom prises til 3,3 milliarder kroner og Telenor Avidi til 2,8 milliarder kroner. Det setter en prislapp på 10400 kroner pr TV-titter-hode.

Regnestykkene er basert på selskapenes opplysninger om at Janco Multicom sitter med vel 320.000 betalende kunder og Telenor Avidi med vel 270.000 kunder, sammenholdt med de salg av aksjeposter vi har sett internasjonalt i det siste.

Da svenske Stjärn TV ble solgt i mars 1998 med sine da vel 230.000 kunder for vel 730 millioner kroner, kan en trygt si at kjøperne, representert ved EQT Partners AB (eies av Investor AB, AEA Investors Inc. og Skandinaviska Enskilda Banken) gjorde en mye bedre handel enn selgerne i Singapore Telecom. Prisen tilsvarer 3.200 kroner for hver kabel-TV kunde. Legger enn disse tallene til grunn verdsettes Janco Multicom og Telenor Avidi til 1 milliard og til 0,86 milliarder kroner.

Da Helsinki Media solgte sin første store aksjepost i Janco til UPC i 1997 betalte selskapet vel 4000 kroner for hver kunde. med dette som utgangspunkt for prisingen blir Janco verdsatt til nesten 1,3 milliarder kroner, tilsvarende drøye milliarden for Telenor Avidi.

Tar en utgangspunkt i det ferskeste omsetningstallet for aktuelle kabelaksjer, UPC sin emisjon i forbindelse med børsintroduksjonen, prises hver betalende kabelkunde til 10.400 kroner. Dette gir en aktuell verdi for Janco Multicom på 3,3 milliarder kroner og 2,8 milliarder kroner for Telenor Avidi.

Det er også klart at aksjemajoritet i et selskap koster mye mer enn en enkel aksjepost. Da AT&T kjøpte det amerikanske kabel-TV selskapet TCI med sine 14 millioner kunder for 48 milliarder amerikanske dollar, gav dette en pris per kunde på over 25.000 kroner. Legges disse tallene til grunn ved et eventuelt tilsvarende salg av Janco eller Avidi i morgen, prises selskapene til hele 8 milliarder kroner for Jancos del, mens Avidi går for 6,75 milliarder kroner.

Men interessant blir det ikke før en ser på fusjonen mellom Telenor og Telia. Svenske Telia er nemlig en nordisk kabelkjempe med 1,5 millioner kunder i Sverige og Danmark. Basert på gårsdagens UPC-kurs, er dette selskapet alene verdsatt til 15,6 milliarder kroner. Basert på UPCs kjøp av Janco blir prisen 6 milliarder kroner. Legger en til grunn AT&Ts kjøp av TCI ender Telias kabelkunder med en svimlende verdi på 37,5 milliarder kroner.

Til toppen