Divine søkte konkursbeskyttelse

Mens morselskapet velger ”Chapter 11”, mener Torstein Thorsen i Divine Nordic at han kan komme styrket ut av prosessen.

I et brev til kundene sier toppsjef Andrew J. "Flip" Filipowski at Divine har søkt om beskyttelse under avsnitt 11 i den amerikanske konkursloven. Selskapet disponerer fortsatt 25 millioner dollar i likvider, og vil sørge for videre drift mens den beskyttes mot kreditorene under en reorganisering. Beskyttelsen skal også benyttes til det man håper skal bli en forlikt løsning på forholdet til datterselskapet RoweCom.

Filipowski forsikrer flere steder i brevet at kundene skal sikres produkter, tjenester og support, og at det skal settes av tilstrekkelig med mannskap til dette formålet mens selskapet reorganiseres.

En av døtrene til Divine er ikke satt under konkursvern. Det dreier seg om divine/Whittman Hart som driver med systemintegrasjon og der 2100 ansatte står for en årsomsetning på rundt 140 millioner dollar. Denne avdelingen ble satt sammen av forskjellige enheter kjøpt fra marchFIRST før dette selskap gikk konkurs i mars 2001.

Konsulentselskapet Broadview International fortsetter arbeidet med å finne kjøpere til døtre og avdelinger som det kan være aktuelt for Divine å kvitte seg med. Et stort investeringsselskap i Divines hjemby Chicago, GTCR Golder Rauner, har tilbudt seg å overta hele Divine. GTCR har tunge interesser innen IT, og innlemmet i oktober i fjor avdelingen for offentlig virksomhet til Getronics USA i sin datter DigitalNet.

Under reorganiseringen skal et finansrådgivningsselskap, Casas, Benjamin & White LLC (CBW), bidra til den daglige driften av Divine.

Torstein Thorsen i Divine Nordic skriver i en e-post til digi.no at alle kundene har fått tilsendt brevet fra Flip Filipowski, og at han har holdt tett kontakt med alle kunder og partnere de siste dagene.

– Fordi de få løsningene vi har valgt å fokusere på her i Norden er svært gode og samtidig har en stor mengde sterke merkevarenavn som kunder også internasjonalt, er tryggheten stor for at løsningene 'overlever' og kommer styrket ut av denne prosessen, sier Thorsen.

Thorsen forsikrer at Divine Nordic ”legger i disse dagene all vår tid på å pleie eksisterende kunder med både utviklingshjelp og ren support.”

Til toppen