djuice-fiasko får sponsorkritikk

- Vi er ikke villig til å dømme djuice-båten nord og ned, sier Telenor. - Prisen har vært for høy, mener Terje Bogen i Sponsorservice.

Terje Bogen i Sponsor Service mener Telenor Mobile har betalt for mye penger for å markedsføre mobilportalen "djuice" gjennom Frostads seilbåt "Djuice Dragons". Det skriver NTB i dag.

Telenor Mobile gikk inn med 65 millioner kroner som et ledd i markedsføring og bygging av merkenavn på sin nye mobilportal i Norge og i utlandet.

Etter seks av ni etapper ligger den norske båten på delt nest-sisteplass.

Likevel mener Telenor de har fått god valuta for sponsormillionene.

-Jeg er ikke villig til å dømme dem nord og ned. Vi gjør opp status i juni, da får vi se om det var verdt investeringen, sier kommunikasjonsdirektør Dag Vangsnes i Telenor Mobile til NTB.

Det var ikke bare sponsoreffekten vi var ute etter da vi gikk inn i dette, men like mye byggingen av en merkevare i nye land. Portalen er nå tilgjengelig i Norge, Thailand, Malaysia, New Zealand og Sverige, og i de to sistnevnte land har vi registrert en merkbar økning i kjennskap til navnet, fortsetter Vangsnes, dog uten å ha relevante tall å vise til.

- Jeg håper Telenor har visst at et slikt engasjement er forbundet med en meget stor kalkulert risiko. Prisen er etter min mening for høy, 65 millioner er mye i et slikt prosjekt, selv om det satses internasjonalt, sier Bogen til NTB.

- Telenor kunne vært hovedsponsor for de fleste idrettene i Norge for denne summen, og fått langt større profilering. Selv om det dreier seg om merkevarebygging, synes jeg det her er brukt for mange penger på ett risikofylt prosjekt, fortsetter han.

- Vi visste at satsingen var risikofylt, men dristigheten rundt prosjektet var også noe av det som virkelig tente oss da planene ble lansert, sier Dag Vangsnes.

- Vil dere gå inn på et tilsvarende prosjekt i framtiden?

- Sjansen for det er nok liten, men vi skal aldri si aldri...

Til toppen