DN ajour går for 5.000 abonnenter

Nett-tjenesten til Dagens Næringsliv har per i dag 1.400 betalende abonnenter hvorav 30 prosent er rene nettabonnement. Målet er 5.000 innen utgangen av 1999. Det blir nå ansatt abonnementsselgere som kun skal selge på nettutgaven.

Dagens Næringslivs (DN) nye nettsatsing DN Ajour så dagens lys juni i år, og satsingen inkorporerte den gamle online-tjenesten TDN Ajour i den nye.

Tidligere denne uka offentliggjorde DN tall som viser at DN Ajour har 1.400 abonnenter.

Markedssjef Gislaug Rydland bekrefter tallene og forteller at de er fornøyd med volumet av tidligere abonnenter på tjenesten TDN Ajour som har blitt med over i den nye tjenesten.

- Knapt halvparten av dagens abonnenter er tidligere abonnenter. Kun noen få falt fra. Det var noen som ikke kjente igjen produktet og sånt, men det tar tid å bli vant til nytt utseende og en ny avis, sier Rydland.

I 1997-årsmeldingen til Norges Handels og Sjøfartstidende, står tidligere TDN Ajour oppført med 700 betalende abonnenter, noe som utgjør halvparten av det nåværende antall abonnenter.

- Hvor mange abonnenter tar dere sikte på å få på netttjenesten?

- Våre selgere har gått på salgskurs for salg av abonnement på vanlig avis. For en periode har vi tenkt å ansette en del selgere som kun skal selge abonnement på nettutgaven. Det fremstøtet vil bli rettet spesielt mot eksisterende papirabonnenter, sier Rydland.

Det er i dag rundt 50.000 abonnenter på papirutgaven. I dag har 30 prosent av brukerne på nettutgaven rene nettabonnement, mens resten har det som et supplement.

- Om vi får ti prosent av avisabonnentene, rundt 5.000 som abonnenter til slutten av neste år, er vi fornøyd, sier Rydland.

- Det er ikke spesielt ambisiøst?

- Vi er ikke spesielt ambisiøse når det gjelder denne tjenesten. Dette er den første betal-tjenesten på Internett i Norge og er nybrottsarbeid, påstår Rydland og glemmer i forbifarten markedsføringsbladet Kampanje.

- Vi er også i en startfase, så det vil ta lengre tid før vi får uttelling i forhold til de som kommer som nummer fem på dette markedet. For mange abonnenter holder det å få informasjon én gang om dagen. Folk med jobber innen børs og finans er målgruppen i første rekke, i tillegg til endel nordmenn som jobber i utlandet som ønsker å følge med, sier Rydland.

- Når går dere i break-even?

- Jeg har ikke oversikt over de totale kostnader. Men et lite pluss på slutten av neste år, kanskje. Vi har erfaring i å starte vanlige papiraviser, og på disse regner vi minst tre år før break-even, sier Rydland.

- Leserne må venne seg til hvordan avisen er. Nå funker det rimelig greit, sier hun, og tilbakeviser at det er tekniske problemer på nettstedet nå.

- Det kommer også an på utstyret brukeren har. Jeg bruker Mac, og Netscape er tregere på Mac enn på PC, så slike ting spiller også inn, sier hun.

Til toppen