DN.no med 35 mill i tap

Nettutgaven av den rosa avisen, DN.no omsatte i fjor for 2,9 millioner kroner, mens de store utviklingskostnadene påførte regnskapet et tap på 35,2 millioner kroner.

Internett-eventyret koster også for Norges Handels og Sjøfartstidende (NHST). Det kom frem da selskapet tirsdag la frem sitt resultat for fjoråret. Da viste bunnlinjen et overskudd på 62 millioner kroner for hele konsernet, som blant annet eier papiravisene Dagens Næringsliv, Fiskaren, Trade Winds og Upstream.

Men resultatet dras kraftig ned av DN Nye Medier AS, som har DN.no som hovedtjeneste. Nettutgaven av den rosa avisen tapte tilsammen 35,2 millioner kroner i fjor, etter at man omsatte for bare 2,9 millioner i hele året. Inntekter som nesten ene og alene har kommet fra de to siste månedene med drift etter at tjenesten kom i ny drakt og ble helt åpen for alle.

DN.no har hatt utviklingskostnader i forbindelse med omleggingen av tjenesten på størrelsesorden 22 millioner kroner får digitoday vite av konsernsjef i Norges Handels og Sjøfartstidende, Gunnar Bjørkavåg. Disse kostnadene er fortløpende blitt utgiftsført gjennom året foruten noen mindre hardwarekostnader på ca 3 millioner kroner som er aktivert.

De løpende driftskostnadene som omfatter lønninger, drift og overhead beløper seg således til ca 17 millioner kroner, for hele fjoråret.

DN.no omsatte i januar i år for ca 1,3 millioner kroner, noe man er godt tilfreds med i NHST. Videre har nettavisen ambisjon om å omsette for 20 millioner for hele 2001. Selskapet innrømmer at dette er en tøff ambisjon, men opprettholder sin tro på at det skal la seg gjøre sett på bakgrunn av den opplagsveksten man har hatt så langt, og en viderføring av denne.

-Vi har et treårsperspektiv for å få DN.no lønnsomt, sier Gunnar Bjørkavåg til digitoday.no. Underskuddene skal fremover gå ned år for år, og fjoråret blir det største negative resultatet i så måte.

- Vi har hatt en meget hyggelig trafikkutvikling for nettavisen til Dagens Næringsliv etter at vi åpnet denne i mars i fjor. Da hadde vi 30.000 bruttohits selv om det er en noe usikker indikator, mens vi nå kan vise til 300.000. DN.no har sånn sett gjort ti-gangeren på under ett år, får digitoday.no vite.

Det vil være spesielt viktig å realisere fremgang i de nye enheter som det er investert betydelig i. Relativt sett vil det være de elektroniske delene som vil vokse mest, og hvor det vil være flere nyheter også i 2001. Det er imidlertid klart at avisproduktene vil være dominerende, og at de fortsatt har et stort potensiale. Kombinasjonen av sterke avisprodukter og internettpublisering ser ut til å være en suksessformel, og den holder NHST seg til, avslutter Gunnar Bjørkavåg.

Til toppen