DnB Nor-kunder fortviler over nedetid

Nettbanken og aksjehandelsløsningen til Norges største bank, DnB Nor, sliter nok en gang med nedetid.

digi.no har over en rekke artikler omtalt DnB Nors nettbank som gjennom hele fjor høst og nå ut på nyåret har slitt med ustabil drift og gjentatte nedetider.

Både bedriftskunder og privatkunder har klaget til digi.no over nedetider.

Alle gangene har informasjonssjef Helge L’orange i IT-drift EDB, som er ansvarlig for driften av nettbanken til DnB Nor, forsikret at det nå vil bli iverksatt tiltak for å få alt tilbake i ordinær drift.

Men i dag er banken nede igjen, og nå er det en fortvilet mellomstor investor som tar kontakt med digi.no.

    Les også:

Egil Haugland forvalter en portefølje på 1,5 millioner kroner, og bruker DnBs netthandel-løsning for aksjehandel. Han er avhengig av å være på nett hele tiden for å kunne kjøpe og selge på de riktige tidspunkter.

Haugeland følger aksjene gjennom hele dagen, og begynner å se seg lei på den hyppige nedetiden hos banken som har pågått i mange måneder.

Når han ringer får han kun beskjed om at «serveren er nede».

- Det er lite betryggende at det er så mye tull. Det kunne jo skje helt konkrete feil. Jeg har opplevd at ordre som jeg har kansellert ikke har blitt stoppet, sier han til digi.no.

I skrivende stund skal Haugland angivelig ha null på kontoen, men han vet han har flere hundre tusen kroner. Dette gjør ham urolig.

Han reagerer også på at han ikke har fått noe rabatt på abonnementet, og frykter at DnB kan ha problemer lenge før de begynner å miste kunder.

Årsaken kan være at mange opplever det som tungvint å flytte til en annen tjeneste og bytte bank og VPS-konto.

Informasjonsrådgiver i DnB Nor Anders Bigseth, bekrefter til digi.no at flere at e-tjenestene har vært delvis nede i dag siden klokken 0900. Dette gjelder både nettbanken, kontofon-tjenesten, telebanken og aksjehandleløsningen.

- Vi vet ikke nøyaktig årsaken. Akkurat nå har vi satt inn ressurser både fra DnB Nor og EDB IT-Drift og jobber kontinuerlig for at feilen skal rettes i løpet av dagen, sier han til digi.no.

Bigseth frykter ikke en kundeflukt som følge av dette. Han mener også at DnB Nor har jobbet fram en god aksjehandel-løsning som skal sikre stabil linje og garantere lite nedetider.

Han forsikrer at alle rutiner og svikt skal grundig analyseres i etterkant.

Ved tidligere anledninger har L’orange tillagt årsaken «driftsavvik» som følge av at enkelte komponenter har sviktet.

Hver gang har også L’orange forsikret til digi.no at driftsoperatøren skal se hvordan nedetiden har berørt kunder og gå igjennom rutiner i etterkant for å hindre gjentagelser og å gjøre systemene mer robuste.

Til toppen