DNBs nettbank var fortsatt utilgjengelig i morgentimene i dag. Illustrasjonen er hentet fra en tidligere nedetid.

DNB på nytt rammet av systemsvikt

Nettbanken var utilgjengelig i nærmere tolv timer.

Oslo (NTB): For tredje gang på én uke ble DNB tirsdag kveld rammet av systemsvikt hos dataselskapet Evry. Strømbrudd hos Every førte til at DNBs kunder fikk problemer med å bruke minibank, kort og nettbank.

DNB bekreftet problemene overfor NRK tirsdag kveld. Bankens underleverandør Evry utdyper overfor Aftenposten at et strømbrudd i deres datapark tidvis førte til problemer med uttak i minibank og bruk av kort i butikk.

- Det er et strømbrudd som har forårsaket feilen. Det skjedde like over klokken 20, opplyser Evrys kommunikasjonssjef Geir Remman.

Dette er den tredje systemsvikten for DNB på én uke. Onsdag og torsdag i forrige uke ble DNBs tjenester satt ut av spill i lange perioder. Til slutt ble feilen lokalisert hos Evry.

Evry beklager på det sterkeste. Også DNB er lei seg for at kundene ble rammet nok en gang.

– Det er helt uakseptabelt at nettbanken vår er utilgjengelig for tredje gang på én uke. At feilen ligger hos en underleverandør hjelper ikke kundene våre, og ansvaret for nettbanken er vårt. Vi må bare beklage at mange kunder måtte utsette betaling av regninger og andre nettbankgjøremål nå i kveld, sier DNBs konserndirektør for kommunikasjon, Thomas Midteide.

I november i fjor besluttet DNB på grunn av langvarig misnøye og manglende stabilitet å redusere omfanget av kontrakten med Evry og i stedet satse på det indiske selskapet HCL Technologies. Men i mai i år signerte Evry ny driftsavtale med DNB. Avtalen løper til 2019.

Klokken 06.38 i dag tidlig skrev DNB på Facebook at banken er i gang med å restarte alle systemene sine.

Klokken 07.30 melder Evry at «tjenester» er på vei tilbake til normal drift. Klokken 07.50 er det i alle fall mulig å logge seg inn. Selskapet opplyser at det var en planlagt, kritisk vedlikeholdsjobb som forårsaket strømbruddet.

– De feilene som har vært siste uken er uakseptable. Evry vil gjennomføre en grundig gransking av strømbruddet og de alvorlige følgene dette har fått for våre kunder, sier konsernsjef i Evry, Terje Mjøs, i en pressemelding. Han forteller at en rekke leverandører har bistått selskapet gjennom natten med å løse feilen.

(©NTB)

Oppdatert klokken 07.54 med ny status fra Evry

Til toppen