DnB/Telenors nettbutikk har stoppet opp

I mai i fjor avslørte to av Norges største selskaper, Telenor og DnB at de skulle lage en ny, sikker Internett-markedsplass. Nå står gigantprosjektet stille.

Telenor ASA og Den norske Bank AS sprengte mange rammer og lover da de i mai lanserte sitt Doorstep-prosjekt. Samarbeidet mellom to av Norges største selskaper skulle skape en sikker markedsplass for alle deres kunder, det vil si nesten alle norske innbyggere. Doorstep AS skulle bli de to selskapenes hovedaktivitet på Internett.

Samarbeidet mellom banken og teleselskapet var også en helt ny type konstellasjon. Under presentasjonen av prosjektet signaliserte nestsjef i Telenor, Jon Fredrik Baksaas, sterkt at Telenor nå ville satse på Doorstep i stedet for sitt forrige portalprosjekt Scandinavia Online.


Meningen var å la kunder handle på en markedsplass med digitale sertifikater. Betalingen skulle enten trekkes rett fra konto hos DnB og andre samarbeidene banker eller havne på regningen hos Telenor.


Siden har det gått ni måneder og Doorstep er fremdeles mest et navn. På nettsidene forteller selskapet at man har et ferdig system som nå testes av en del kunder, og at systemet skal være ferdig i april. Dette er ikke sant, innrømmer Doorstep-sjef Knut Oppegaard overfor digitoday.no.

- Prosjektet er forsinket og vi har ikke noen pilottest enda. Siden avtalen ble inngått i mai i fjor har mye forandret seg, og vi arbeider nå med en avklaring om rollen til Doorstep, forteller Oppegaard til digitoday.no.

Doorstep-prosjektet er som mange andre et offer for at netthandel ikke har tatt av i Norge.
- Teknologi og marked er ikke helt der man trodde. Utviklingen tar lengre tid, og systemene for å integrere netthandelsaktører blir dyrere enn forventet på grunn av manglende teknologiske standarder, forteller Oppegaard.

Oppegaard referer særlig til Telenors system for å betale småbeløp med mobiltelefon. Systemet bruker digitale sertifikater, og vil kreve at du bytter ut SIM-kortet i mobiltelefonen din. Både Bankenes Betalingssentral og Ergo Group arbeider med konkurrerende løsninger for betaling av småsummer over Internett.


Eierne arbeider derfor med å omdefinere det prestisjefylte Doorstep. Etter hva digitoday.no forstår har mange datterselskaper i Telenor motsatt seg å la Doorstep bli Telenors hovedfremstøt på Internett. Det er tungt for selskaper som Nextra, Telenor Mobil og Telenor Privat å gi fra seg Internett-initativet og relasjonene til sine kunder til nyklekkede Doorstep.


- Vi arbeider med en avklaring om form, farge og posisjonering av selskapet. Vi har nå større fokus på å være en markedsplass, ikke en teknologileverandør, forteller Oppegaard litt kryptisk til digitoday.no.

Doorstep-sjefen forteller at mye skal avgjøres på et avklaringsmøte mellom DnB og Telenor i slutten av måneden.

Ifølge Oppegaard er ikke Doorstep i konkrete forhandlinger med hverken Bankenes Betalingssentral, Ergo Group eller andre store partnere for å hente inn flere partnere/eiere til prosjektet.

Til toppen