«Do Not Track» får plutselig massiv støtte

«Alle» lover nå at de bare skal spore dem som vil spores på nettet.

«Do Not Track» er navnet på en enkelt webteknologi som gjør det mulig for nettleserbrukere å si ifra til innholdsleverandører på nettet at de ikke vil bli sporet på tvers av nettsteder. Teknologien er utviklet av Mozilla og støttes så langt i Firefox og i Microsoft Internet Explorer. I Safari 5.1 er dette ansett som eksperimentell funksjonalitet som må skrus på via utviklermenyen.

Den iboende svakheten i teknologien er at den ikke tvinger noen til å respektere brukernes ønsker. Innholdsleverandørene står fritt til å velge om de vil følge brukernes henstilling. Dette har ført til at Opera Software og Google har nølt med å implementere den.

Men i forbindelse med at president Barack Obama i går kunngjorde lovforslaget «Privacy Bill of Rights» har situasjonen blitt en annen.

– Selskaper som representerer leveransene av nesten 90 prosent av atferdsannonser på nettet, inkludert Google, Yahoo!, Microsoft og AOL, har samtykket til å respektere brukere som velger å kontrollere nettsporing. Selskaper som har forpliktet seg til dette, vil være underlagt FTC-håndhevelse, skriver Det hvite hus i en pressemelding. FTC er den amerikanske handelskommisjonen.

Mozillas opprinnelige skissering av hvordan Do Not Track fungerer.
Mozillas opprinnelige skissering av hvordan Do Not Track fungerer. Bilde: Mozilla

Også Google, som har vært i søkelyset i det siste på grunn av sporing og omgåelser av personverninnstillinger i visse nettlesere, ønsker avtalen velkommen.

– Vi ser fram til å samarbeide med våre bransjepartnere, Det hvite hus, FTC, Digital Advertising Alliance (DAA) og alle de store nettleserne, inkludert Google Chrome, for å ta i bruk en konsekvent tilnærming til disse kontrollene, i stedet for dagens situasjon hvor hver nettleser har sine egne standardinnstillinger, regler og unntak. Spesielt er vi glade for at dagens avtale vil sikre at brukere gis et eksplisitt valg og vil være fullt informert om de tilgjengelige valgmulighetene, skriver Googles annonsesjef, Susan Wojcicki, i et blogginnlegg.

Ifølge Wall Street Journal er det ventet at Chrome vil få støtte for Do Not Track innen utgangen av året.

Opera Software kunngjorde tidligere denne måneden av Do Not Track vil bli inkludert i en kommende utgave av Opera-nettleseren.

    Les også:

Til toppen