Arbeidet som W3C leder for å standardisere Do Not Track-teknologien støtt på en alvorlig hindring. Det er uklart om arbeidet vil kunne fortsette. (Bilde: PantherMedia)

«Do Not track» i trøbbel

Sentral part har trukket seg.

Do Not Track er i utgangspunktet en enkel teknologi som gjør det mulig for nettleserbrukere å gi et signal til innholdsleverandører på nett at de ikke ønsker å bli sporet på tvers av nettsteder. Innholdsleverandørene kan velge om de vil følge dette signalet eller ikke. Det er altså en frivillig ordning.

W3C har i flere år jobbet med å standardisere Do Not Track, en metode som først ble foreslått i 2009 og først implementert i en offisiell nettleser av Mozilla i 2011. Alle de andre nettleserleverandørene har senere gjort det samme.

Men arbeidet har nå fått en alvorlig slagside fordi en av de sentrale partene i W3C-arbeidsgruppen rett og slett har trukket seg fra arbeidet. Det dreier seg om Digital Advertising Alliance (DAA), som representerer deler av annonsebransjen på nett.

Det skal være flere årsaker til at DAA har trukket seg, hvorav flere er omtalt av DAA-direktør Lou Mastria i en melding på denne siden. Men konklusjonen er at DAA ikke lenger tror at arbeidsgruppen vil komme fram til noen standard, siden det ifølge Mastrias ikke er finnes noen klar plan for videre framdrift.

– [...] DAA anbefaler at W3C ikke forsøker å gjenopplive en prosess som helt klart har nådd slutten av sitt formålstjenlige levetid, skriver Mastria.

En utløsende faktor for denne avgjørelsen skal ha vært at et forslag fra DAA skal ha blitt blankt avvist av avtroppende viseformann i arbeidsgruppen, Peter Swire. Swire, som nå skal delta i Det hvite hus' granskning av overvåkingsprogrammene til NSA, skriver her at dette framstår som enn lettvint unnskyldning for å forlate arbeidsgruppen. Men han legger til at han deler DAAs frustrasjon om den manglende framgangen i arbeidet til gruppen, og at han ikke ser noen vei mpt konsensus som omfatter de to svært atskilte interessentgruppene med blant annet DAA på den ene siden, og grupperinger som kjemper for sterkere personvern, på den andre siden.

Lovforslag

Dersom det viser seg at arbeidet med Do Not Track nå bryter helt sammen, vil det i alle fall i USA bli foreslått et en lov som skal beskytte nettleserbrukerne mot uønsket sporing.

– Nå nettannonsebransjen ikke har noe incentiv til å tilby forbrukere et sterkt personvern, er dette resultatet, sier senator John Davison «Jay» Rockefeller IV, som står bak lovforslaget, til The Hill. Han har ikke noen tro annonsebransjens løfter om selvregulering.

Ifølge Adweek går lovforslaget ut på at det etableres en universelt gyldig forpliktelse for alle nettselskaper om at de skal ta hensyn til forbrukeres valg om at informasjon om deres webaktiviteter ikke samles inn. Selskapene vil kunne samle inn informasjon som er nødvendig for at nettstedet eller tjenesten skal kunne fungere, men samtidig vil det kreves av bedriftene at de destruerer eller anonymiserer data når det ikke lenger er behov for dem. Det foreslås at det er Federal Trade Commission som skal håndheve loven, som nødvendigvis bare vil gjelde i USA.

    Les også:

Til toppen