Dobbelt søke-lansering i påvente av Google

Omtrent samme dag som Google satte sin fot i Norge startet Findexa og Wenche Holen sin storsatsing på søk. Det samme gjorde Schibsted.

Google kommer til Norge. Det har konkurrentene visst i hele år, og i mai ble det bekreftet at første representant var på plass i Oslo. Omtrent samtidig startet Findexa og Schibsted i gang sine søkeprosjekter, begge som partnere av Fast. Schibsted lanserer i midten av november, Findexa lanserer Yelo i dag.

– Vi tenkte vi skulle være før dem. Vi har jobbet fokusert med dette med eget prosjektteam på utsiden av organisasjonen siden mars. Mellom 10 og 20 personer har jobbet på prosjektet, litt avhengig av fase, sier Wenche Holen, viseadministrerende direktør i Findexa.

Med Schibsted og Google på vei inn i det norske markedet, og store teknologi­investeringer fra Microsoft, kan det bli folksomt i søkemarkedet. Men egen søketjeneste er veldig nær Findexas eksisterende virksomhet, påpeker Holen. Søk brukes i stor grad i deres andre tjenester, slik som gulesider.no, og de var allerede kunde av Fast fra før. Hun beskriver dette som en stor og viktig satsing for selskapet.

Egen søketjeneste skal gi dem mulighet til å tilpasse og lage nye produkter når de selv vil, og ikke måtte følge endringer som gjøres fra Google. De tar også en større del av forretningen selv, og Holen mener det er en god forretningsmulighet.

– Vi ønsker å ta posisjon som det smarteste nettsøket, sier Holen.

Dette håper Findexa å oppnå gjennom langt grundigere indeksering av norske sider enn det Google gjør, samt kombinering av søk på informasjon fra strukturerte kataloger som gulesider.no, og ustrukturert informasjon om andre nettsider.

Dette høres akkurat ut som de planene Mikal Rohde beskriver for Schibsted Søks tjeneste Sesam. Men det synes ikke Holen høres så overraskende ut.

– Han jobbet jo her hos oss. Vi får vente og se hva Rohde kommer med, sier hun.

Schibsteds fordel er at de eier mange store nettsteder som kan distribuere deres søk. Findexa har allerede lagt til en søkeboks for Yelo.no på gulesider.no, som har to millioner brukere i måneden.

– Vi starter en markedskampanje i slutten av uken, og jobber også med partnere, sier Holen.

Ett stort spørsmål er hva som vil skje når og hvis Eniro kjøper selskapet. Eniro har lagt inn bud og fikk i dag godkjennelse fra Konkurransetilsynet. Eniro eier allerede Kvasir, den første store søk- og katalogtjenesten i Norge på Internett. Så da spørs det hvilken skjebne Yelo.no får.

– Da får vi enda sterkere posisjon i Norge. Så får vi se med hvilke merkevarer det blir satset på, sier hun.

Holen mener det er et luksusproblem, for begge selskapene har kjente merkevarer. Et viktig spørsmål blir om det svenske selskapet vil fortsette å presse eniro.no frem, for å få enhetlig merkevare i Norden, fremfor å benytte det langt mer kjente gulesider.no.

Til toppen