Doble klikk på Netthinnen

DoubleClick fortsetter å spise av markedet for salg av annonser på nett. Den siste kunden selskapet har kapret, er Schibsted-eide Aftenposten, hvor de blant annet skal selge på IT-seksjonen Netthinnen. Fra før har DoubleClick avtaler innen A-pressen, Aller-gruppen og Orkla.

DoubleClick har fått nok et Schibsted nettsted i stallen som selskapet skal selge annonser for. Nå er det Aftenposten som søker selskapets hjelp til å selge annonser på IT-seksjonen Netthinnen pluss overskuddstrafikk på hele tjenesten.
Totalt dreier det seg om to millioner annonseeksponeringer i måneden som det ni personers store salgsteamet i DoubleClick skal selge.


- Vi skal først og fremst selge på Netthinnen, men i tillegg en redirect-ordning hvor det ikke er mulighet for innholdssegmentering. Vi skal selge én million slike eksponeringer i måneden, sier administrerende direktør Jan Grønbech i DoubleClick Norge til digi.no. Totalt har Aftenposten anonseeksponeringer for rundt 12 millioner kroner, i følge Grønbech.

Inntektene skal deles etter en avtale som Grønbech ikke vil gå nærmere inn på, og avtalen gjelder til noen sier den opp.

- Avtalene våre er veldig fleksible, for eksempel solgte vi opprinnelig for Dagbladet på tre områder, men de var så fornøyd at vi fikk ett til. Ønsker Aftenposten etterhvert at vi skal ta hele nettstedet, vil vi gjerne det, foreløpig innebærer avtalen at de får selge og vi får selge, sier Grønbech.

Fra før av selger DoubleClick annonseeksponeringer for nettsteder innen A-pressen, Orkla-konsernet (inkludert Eiendomsnett) og Aller-gruppen (ungdomsbladet Topp). Innen Schibsted selger DoubleClick allerede overskuddseksponeringer for Scandinavia Online (SOL), som digi.no tidligere har skrevet om (se egen artikkel i høyre margen og under artikkelen).

- Vi har 61 nettsteder som kunder, og jeg tror at innen ett år vil alle norske nettsteder være enten 100 prosent med i et nettverk eller tilknyttet et annonsesalgsnettverk. Internasjonalt er det nesten bare Yahoo! som selger på egen hånd. I USA er det bare de helt største nettstedene som selger selv, og i Sverige er 200 nettsteder i to nettverk, sier Grønbech.

Han skiller mellom de kundene som kun bruker Dart-teknologien til annonsemåling og de som benytter seg av annonsesalgsnettverket selskapet tilbyr. Totalt har de bare to kunder som har implementert Dart i Norge, det er IDG (International Data Group) og Hegnar-gruppen.

Grønbech forteller at 85 prosent av inntektene til DoubleClick kommer fra annonsesalg på nettsteder, mens 100 prosent av inntektene i Norge kommer fra annonsesalg.

Da de DoubleClick ble etablert i Norge høsten 1998 uttalte Grønbech at målet var å rekruttere 30 nettsteder, noe de til nå har klart å doble.

Til toppen