Dobler salget på sko og nesehårklippere

Databutikkene vokser ikke lenger raskest på nett. Vinneren selger hårfønere, pizzaovner og nesehårklippere.

Nettauksjonsstedet Netthandelen.no vokste fra 91 millioner kroner til 166 millioner fra 2003 til 2004. Ingen av de store nettbutikkene for IT-produkter klarte tilsvarende vekst, og hvis utviklingen fortsetter kan de gå forbi MPX neste år, som i år omsatte for litt over 200 millioner og var nummer to på listen etter Komplett.

Den store gåten må være hvorfor et så løst utvalg produkter kan selge så godt. For Netthandelen selger alt fra elektronikk til sko, reiser, frysere, biljardbord, motorsykler og bil.

– Du får spenning, sier Bransdal. Han mener dessuten at gjennomsnittsprisen likner butikkenes innkjøpspriser.

Spenning var det samme som Coshopper og Letsbuyit brukte som salgsargument, ved siden av pris. Men i motsetning til sine katastrofale forgjengere, ser det ut til at Netthandelen.no har funnet en formel som fungerer. Konkurranse er nok morsommere enn samarbeid, og mens kjøp på Coshopper kunne ta uker, tikker de siste sekundene ut på 5-6 nye auksjoner hvert minutt på Netthandelen. Det hjelper nok godt på spenningen, for det er svært mye aktivitet det siste minuttet. Det er nok ikke like hektisk som på gulvet i NYSE-børsen, men Bransdal opplyser at opp mot 30.000 besøkende er innom hver dag, og at det gjennomføres rundt 1500 handler per dag.

– Andre butikker vet ikke hvor mye de får solgt, men de vet hva de skal ha for det. For oss er det motsatt, vi vet at vi får solgt alt, men ikke hva vi får for det, sier han..

I motsetning til QXL kan ikke brukerne selv lage auksjoner på Netthandelen.no. Varene kjøper de i stor grad i Østen, noe parallellimporteres og de har et lite antall agenturer. Selv om produktene auksjoneres ut ett for ett kjøpes de inn i store kvanta, gjerne flere tusen for små produkter, kanskje 10–20 når det er vaskemaskiner. Samme auksjon dukker kanskje opp igjen enn etter en time.

Til toppen