Doblet trafikken med brennevin og krangel

Trafikken gikk i taket etter at nettsidene til TV-programmet 'Baren' ble lansert. Nå vil de ha flere interaktive prosjekter.

'Baren' ble lansert på TV- og Internett tidligere denne måneden. I programmet skal ti deltakere sammen drive en bar, og målet er å vinne premien på 250.000 kroner. I løpet av ti uker skal deltakerne ideelt sett både drive hverandre ut av huset og drive baren i Kirkegaten i Oslo, og alt de gjør kan følges på nettsidene, gjennom videokamera som er installert rundt i huset.

Sidene ligger i tilknytning til portalen Everyday.com, og responsen har vært så formidabel at daglig leder Vegard Tronhus vil ha flere prosjekter av samme type i fremtiden.

- Baren har vært både TV og en del av innholdet på Everyday, og vi har sett at det å slå sammen mediene på denne måten fungerer bra. Dette formatet tar kommunikasjonen mellom mediet og seerne på alvor, og det kommer nok tilsvarende prosjekter i den type setting senere, sier han til digitoday.

Portalen doblet antall sidevisninger etter lanseringen av Baren, et tall som nå har stabilisert seg litt lavere. Over halvparten av disse sidevisningene kommer direkte fra Barens sider.

- Det har vært sterkere variasjoner i antall sidevisninger enn i antall unike besøkende. Antallet sidevisninger har dalt siden starten, mens brukertallet holder seg stabilt. Brukerne har funnet sitt mønster på sidene, og hver brukersesjon er på gjennomsnittlig 16 minutter, som er et høyt tall, sier Tronhus.

De mest populære tjenestene er de interaktive, understreker han. På sidene kan man prate med deltagerne, stille spørsmål, kjøpe sengen til en av deltagerne, eller stemme folk ut av serien med SMS-meldinger.

Interaktive TV-programmer med samtidige sendinger på TV og Internett brer om seg. Stadig flere TV-selskaper har oppdaget synergieffektene som kan trekkes ut av denne sendeformen, som er spådd kraftig oppsving den dagen et bredbåndsnett bredbåndsnett muliggjør mer interaktive TV-tjenester.

Til toppen