Domene-Johnny flyr igjen

Johnny Omark - alias restplass-Johnny, alias Ford-Johnny, alias Askerladden, alias kreative Johnny, og nå til slutt flybillig-Johnny - holder fremdeles koken etter syv års dotcom-gründing.

Domenepraieren Johnny Omark (43) gir seg ikke. Etter å ha overlevd som enmannsbedrift i så vel gyldne som dystre dotcom-år, ser han nå at "det begynner å løsne også kommersielt".

- Målet mitt er å lage Norges ledende reiselivsportal, sier nå Omark til digi.no.

- Tror du de som skal ut å reise går til reisebyrå eller sjekker ut prisene direkte hos hvert flyselskap? Jeg tror de går rett til flyselskapene, derfor har jeg skaffet meg flere flyselskap-domener, legger han til.

For som vanlig har Omark sikret seg et lass med domener for å skaffe trafikk til hovedsatsingen - denne gangen til nettstedet flybillig.no.

Blant de alternative reiserutene til flybillig.no finner en www.flyselskap.no, www.flyselskaper.no, www.billigfly.no, www.billigflybillett.no, www.billigeflybilletter.no, www.billigreise.no, www.flybilletter.com, www.flyselskaper.com, www.flyselskap.com, www.billigefly.no, www.chartertilbud.no og www.sydentilbud.no - for å nevne noen.

Omark er også mannen bak domenene www.weekendferie.no, www.storbyferie.no, www.cruiseferie.no, www.ferietilbud.no, www.gruppereise.no, www.konferanse.com, www.billigleiebil.no og www.hotelguiden.no med flere.

- Alle domenene er også registrert i søkemotorene rundt omkring, opplyser Omark.

    Les også:

Overfor digi.no opplyser den omstridte domenekapreren at han får mellom 50 og 100 kroner for hver booking han skaffer til bl.a. Sterling og KLM via sine sider. TradeDoubler opptrer som mellompart og sikrer at pengene havner der de skal.

- Med 1000 bookinger per måned blir det fort penger av det, sier han og legger til at han legger opp til omfattende egenannonsering de nærmeste dagene.

- I morgen starter jeg annonsering i papirutgaven av VG for flybillig.no. Annonseringen vil gå i ti uker. Vi vil også annonsere i SAS-magasinet i juni, juli og august, der vi treffer over en million reisende.

- Du har fått mye kritikk for at du hamstrer domener. Er det nødvendig å drive på den måten for å lykkes?

- Ja, jeg mener det. Ungdommen i dag vet at de må bruke .no etter det ordet de skriver inn i URL-feltet. De synes søkemotorer tar for lang tid og finner det helt naturlig å prøve en nettadresse på direkten først. Min generasjon henger nok litt etter, men vi blir mer opplyste etter hvert vi også, sier 43-åringen.

På det meste - da dotcom-bølgen flommet som verst - satt Omark på anslagsvis 250 .com- og .no-domener.

- Nå er jeg nede i cirka 100 .com- og 30 .no-adresser. Jeg setter hovedfokus på flybillig.no, og de tre domenene hotelguiden.no, cruiseferie.no og storbyferie.no, forteller Omark som håper SAS slår til på tilbudet om et samarbeid rundt storbyferie-domenet.

- Men ambisjonen for i år er å bli Norges største portal for direkte bestillinger fra flyselskapene. Hvor stor omsetning det kan bli snakk om er vanskelig å si. Jeg tar det som det kommer, avslutter Omark.

Til toppen