Domino planlegger smartkort med handleliste

Domino med Rimi, Statoil og Telenor i ryggen, er den du handler mest med. Selskapet planlegger et smartkort med innebygget bank og andre finesser.

Svært mange nordmenn har et Domino-kort i lommeboken, noe som gir alliansen store muligheter for å lage nye digitale tjenester.

Men blant annet Rimi, Ica, Telenor, Statoil, If (Storebrand) og Dressman i ryggen er Domino den mektigste kjøpealliansen i Norge. 65 av de 360 millioner brukene av bankkkort vi gjorde i Norge i fjor, var i Dominio-butikker. Domino melder seg dermed på i konkurransen om hvilket navn det skal stå på ditt fremtidige mangefunksjons-smartkort. - Vi er en stor aktør og har arbeidet med planer om et smartkort i mange år. Vi har ennå ikke valgt teknisk system, men planlegger en lansering om rundt ett år, forteller Geir Kjøsen, daglig leder i Domino til digitoday.no.


På minnebrikke i et smartkort kan det ligge en digital signatur, annen programvare og forskjellige typer informasjon. Kjøsen forteller at man vurderer en rekke muligheter, blant annet å la kundene legge inn handlelister som de kan skrive ut eller redigere i butikken.

En annen mulighet er et Internett-basert system for husholdningsregnskap. Men det viktigste er at kortet vil også bli et bankkort, for ICA, et av medlemmene i Domino-alliansen, skal åpne bank i Sverige og Norge trolig allerede til sommeren.

- Er det ikke naturlig at du har lønnskontoen din hos den parten du handler mest med, spør Kjøsen digitoday.no.

-Vi skal lage en nettbank som også lar kunder sette inn, ta ut penger og ordne giro og annet papirarbeide i alle våre butikker, forteller han.

I Sverige har ICA begynt tester med å la kunder betale med Bluetooth-utstyrte mobiltelefoner, men Domino har ingen slike planer i Norge.
- Kundene må likevel gjennom en kasse, og da er et kort enklere, sier Kjøsen.

Men Domino benekter at de skal lagre og bruke opplysninger om hvilke varer du kjøper og når.
- Vi tror ikke kundene ønsker at vi gjør dette. Dessuten blir datamengdene så enorme at det er vanskelig å behandle dem. På ett år selger våre medlemmer rundt 1,3 milliarder varer/tjenester, forteller Kjøsen.

Domino har ennå ikke bestemt seg helt - de venter på utspill fra Bankenes Betalingssentral eller andre aktører. For magnetkort-terminalene som står i alle butikker i dag kan ikke lese smartkort.

- Vi er åpne for forslag fra flere allianser enn BBS. I dag tar BBS 70 øre per transaksjon. Dette er dyrt fordi BBS har mange gamle systemer. Vi mener at det er rom for andre som vil bygge ut et billigere betalingskort-nett i Norge. Vi vil derfor ikke velge løsning ennå, forteller Domino-sjefen til digtoday.no.

Foreløpig er det ingen som har sagt at de ønsker å bygge opp et alternativ til det terminalnettet BBS har i de fleste norske butikker. BBS arbeider med sitt Smartkort-prosjekt og skulle ha vært ferdig, men prosjektet er forsinket. Selskapet konkurrerer både med Posten SDS/Norsk Tipping og Telenor/DnBs Doorstep-selskap.

Til toppen