Domstolene slaktet IT-gigant

Logica fikk gjennomgå etter leveranseproblemer i vinter.

I 2008 inngikk Logica og Domstoladministrasjonen avtale om IT-drift. Avtalen hadde en varighet på tre år, med muligheter for påfølgende årlig forlengelse i fem år og hadde en initiell verdi på 40 millioner kroner.

Etter tre års samarbeid oppsummerte Domstolsadministrasjonen sine erfaringer tidligere i år på denne måten:

  • Dårligere kvalitet på driftstjenestene enn før
  • At vi (Domstolsadministrasjonen, red. anm) må bruke store interne ressurser for å håndtere feil og avvik
  • Fortsatt høy sårbarhet i form av avhengighet til enkeltpersoner

Dette fremgår av et uvanlig skarpt brev som Domstoladministrasjonen sendte til Logica 31. mai i år etter store IT-driftsproblemer ved domstolene. I mars/april toppet problemene seg i domstolenes datasystemer, noe som førte til store problemer med å gjennomføre den daglige driften. Situasjonen skal imidlertid ha bedret seg betydelig etter at brevet ble sendt.

- Usikker på oppmerksomhet

Lav proaktivitet, begrenset evne til å løse driftsproblemer og interne aktiviteter hos Logica går på bekostning av daglige driftsleveranser og avtalte prosjektleveranser, blir nevnt som problemområdene.

- Domstoladministrasjonen har gjentatte ganger understreket at vi betrakter Logica som strategisk samarbeidspartner på teknologi. Likevel stiller ikke Logica opp med en teknisk leder hverken i møter på strategisk nivå, eller i styringsgruppen for kanskje det mest teknologitunge og kritiske prosjektet vi har – Ny Terminalserver. Vi ønsker visshet for nødvendig oppmerksomhet på ledelsesnivå, også på det tekniske området. I dag er vi usikker på om vi har det, skriver Tor Langbach i Domstolsadministrasjonen i brevet fra 31. mai.

Responstid

Fraværende teknisk kompetanse på strategisk nivå, mener Domstolsadministrasjonen, har ført til at det oppsto fortløpende uklarheter rundt fakta. Blant annet ble Logica bedt om at det ble etablert målinger for brukeropplevd tilgjengelighet og responstid, noe som Domstoladministrasjonen i brevet hevder ikke fant sted.

Dette til tross for at selskapet i et møte med kunden i et møte på strategisk nivå den 10. mai ble fortalt at dette var på plass.

- Vi kan ta som utgangspunkt at Logicas representanter i strategisk møte ikke var korrekt informert. En annen måte å se det på er at vi ble forsøkt feilinformert. Det siste har vi ingen toleranse for, skriver Langbach i brevet.

Bekymret for sommeren

I brevet kommer det frem at Domstoladministrasjonen var svært bekymret for leveransene i forbindelse med sommeren, og i brevet ber de om utførlige rapporter om at det vil bli ivaretatt. Blant annet måtte Logica oversende en oversikt med navn, rolle, oppgaver og stillingsandel for domstolene samt informasjon om tiltak som reduserte sårbarheten knyttet til ferieavvikling og fravær.

Brevet avsluttes imidlertid i en vennlig tone:

- Til slutt vil vi berømme Logicas Client Service Manager for helhjertet innsats. Han har inngående kunnskap om driftsleveransene, og har vår fulle tillit.

Les det krasse brevet her (pdf):Brev fra Domstolsadministrasjonen til Logica

Kontrakten med Logica går i utgangspunktet ut ved utgangen av året, og Domstoladministrasjonen skal evaluere samarbeidet i tredje kvartal. I dagens avtale har Logica mulighet til årlige forlengelser i fem år.

Forsikrer høyeste prioritet

I et brev datert 10. juni i år, skriver Logica at de “beklager sterkt at domstolene opplever at driftsleveransene fra Logica ikke har den forventede og avtalte kvalitet.” De gjennomgår også en rekke tiltak de har truffet for å bedre på forholdet, samt tar initiativ til et møte med ledelsen i Logica og Domstoladministrasjonen for å “sikre at begge parter har et korrekt bilde av situasjonen.”

Les brevene fra Logica til Domstoladministrasjonen her:
Svar fra Logica (pdf)

Svar fra Logica - andre brev (pdf)
Etter anmodning fra ansatte i Logica har digi.no fjernet navnene på ansatte fra vedlegget i dette brevet

Toppledere møttes

På telefon bekrefter lederen for Domstoladministrasjonen, Tor Langbach, misnøyen slik den fremkom i brevet. Tirsdag 28. juni møttes Logicas nye toppsjef i Trondheim.

- Det var et greit møte og jeg sitter tilbake med inntrykk av at kritikken vi kom med ble tatt på det største alvor, sier Tor Langbach som sier at de har fått en veldig god dialog med selskapet.

- Det fremstår som betryggende at Echoff (adm. Direktør i Logica) nå engasjerer seg i dette. For oss er dette virksomhetskritisk, sier Langbach.

Gisle Echoff ble ansatt som toppsjef i Logica 30. mars i år, fra stillingen som toppsjef i CSC.

Også IT-direktør ved Domstoladministrasjonen, Olav Berg Aasen, mener det var viktig å få toppsjefen i Logica til å engasjere seg.

- Det har vært en periode der toppleder har vært helt usynlig, og så kom det lederskifte der Echoff ble direktør. Status per i dag er at vi har fått en helt annen oppmerksomhet, og det var det vi var ute etter. Logica har satt på vesentlig mer ressurser, noe som er viktig for oss. Vi var spesielt urolig for sommeren – fordi vi ikke tåler flere vanskeligheter rundt IKT-driften, sier Berg Aasen til digi.no.

- Ny direktør førte til kundefokus

Direktør for marked og salg i Logica, Espen Bergby, sier til digi.no at de ikke kan kommentere sine kundeforhold, noe som også gjelder kontrakten de har med Domstoladministrasjonen.

Men generelt bekrefter Bergby at det ble et skifte i Logica etter at Gisle Eckhoff ble ansatt som adm. direktør.

- Når Gisle (Eckhoff, red. anm) kom inn så snudde han virksomheten til å levere til kundene. Hans kompetanse på drift og outsourcing har gjort oss mer kundefokuserte, sier Bergby til digi.no.

- Forventer dere å beholde kontrakten med Domstoladministrasjonen?

- Vi forventer ingen ting, men vi gjør det vi kan for å beholde den. Vi må gjøre oss fortjent til det, sier Bergby til digi.no

Til toppen