Don't try this at home, kids!

Skal man først prøve å sabotere en merkevare som Coca Cola, får man prøve å gjøre det til gangs!

Internasjonale merkevare-bedrifter bruker summer på størrelse med et middels statsbudsjett på å bygge opp sitt varemerke. Dessuten bruker de nesten like mye på juridisk håndheving - både for å hindre andre i å surfe på den anerkjente logoen, og for å hindre dem i å sabotere den.
Derfor er det muligens bare et spørsmål om tid før ukens nettsted blir tatt av luften - så se det mens du kan.


Dette er en ren Coca Cola sabotasje-site. Bakgrunnen er at Greenpeace mener Coca Cola gjennom sin produksjonsprosess bidrar til global oppvarming.
Hvorfor, og hvordan, kan du lese ganske mye om på nettstedet. Og som alltid på nett må du naturligvis bedrive kildekritikk - i dette tilfellet må du avgjøre hvem du har mest tillit til: Greenpeace eller Coca Cola Company.

Personlig er jeg ikke overbevist over den journalistiske integriteten til noen av partene. Det hindrer meg imidlertid ikke i å glede meg over et gjennomarbeidet og morsomt nettsted. Dessuten er det en del av meg som trassig fortsatt føler at dette er noe av det nettet er best på: Ytringsfrihet!

Nettet, i sin natur, tillater også de sære og ekstremistiske grupperingene å komme til orde, kanskje bedre enn noe annet medium. Men hvorvidt du stoler på dem, er naturligvis en helt annen sak.

De som står bak nettstedet Coke Spotlight er såkalte "culture jammers" - folk som er særs oppegående i mediefloraens formspråk og virkemidler, og som bruker sin kunnskap til å gå mot den kommersielle strømmen i stedet for med den. Den samme grupperingen står også bak sabotasje-klassikeren AdBusters, et nettsted som jeg tidligere har skrevet om her på digi.no.

Jeg behøver selvfølgelig ikke å fortelle deg at dette er høyst ulovlig. Det finnes massevis av kampanjemateriell på dette nettstedet som harsellerer med merkevaren Coca Cola. Hvis du har suicidale tendenser kan du laste det ned og distribuere det - men gjør du dette alt for offentlig, så har nok Big Red også her i lille Norge muligheten til å gjøre det temmelig hett for deg. Derfor denne artikkelens tittel: Don't try this at home, kids!

Derimot er tanker som kjent tollfrie, og det å sensurere hva du ser og leser på nett klarer selv ikke Coca Cola Company. I hvert fall ikke hele tiden.

Så ta deg en pause og ta deg en titt.

Eller som de sier der i bedriften: Enjoy!

Til toppen