Dop-Mühlegg trakk opp 200.000 svensker

Da Aftonbladet spurte sine lesere om Mühlegg og doping, var serveren nær bristepunktet.

For dem som fortsatt skulle tvile: Internett er absolutt et medium for massene. Etter mange svenske nedturer og selvransakende spørsmål i løpet av OL, klarte svenske Aftonbladet å engasjere hundretusenvis av svensker i går.

På blåmandagen etter OL-avslutningen, da avslutningsseremonien ble stilt helt i skyggen av de nye dopingskandalene i langrennssporten, var svenskene klare for å svare på spørsmål.

Klokken 08:50 mandag den 25. februar ble spørsmålet "Tycker du att Johan Mühlegg borde fråntas alla OS-medaljerna?" lagt ut på forsiden av Aftonbladets websider.

Etter tre timer, hadde de fått inn 55.000 stemmer. I løpet av 24 timer var responsen økt til drøyt 183.000.

Til sammenligning hadde den norske tabloidsøsteren VG stilt spørsmålet "Bør de avslørte fratas alle OL-medaljene?"VG.no og fikk inn 14.000 svar i løpet av noen timer. I skrivende stund er det totale antallet 17.290 svar.

Redaksjonell utviklingssjef Marianne Schvarcz i Aftonbladet sier til digi.no at dette er ny rekord for Aftonbladet. Tidligere konflikter, som den langvarige konflikten mellom Coca-Cola og den ursvenske juledrikken, julmust, dro 145.000 stemmer i løpet av to dager ved juletider.


Og Mona Sahlins private viderverdigheter fikk bortimot 100.000 Aftonblad-lesere til å engasjere seg.

Men altså ingen som Johann Mühlegg.

Hver fjerde av Aftonbladets lesere som var innom førstesiden i går, tok seg tid til å svare på spørsmålet.

- Det var nok ikke motivert utifra at svenskene dermed kunne få flere medaljer, ler Schvarcz og mener de bare ville ende opp med en stakkars bronse til, mens Norge jo kunne få ytterligere noen gull- og bronsemedaljer.

- Jeg tror det kom så bra i tiden. Vi i Sverige har vært veldig opptatt av hvorfor vi har gjort det så dårlig i OL og at nordmennene har gjort det så bra. Da nyheten ble sluppet søndag om at Mühlegg hadde avgitt en positiv dopingprøve, fulgte vi opp og var aktive hele dagen, sier hun og sier at den spesialsydde OL-siten for første gang fikk mer trafikk enn nyhetssidene. Det har aldri skjedd før i Aftonbladets nesten åtte år gamle webhistorie.

Svenskene var dermed overmodne for å engasjere seg i OL-spørsmål da de kom på jobb mandag morgen.

Schvarcz opplyser at spørsmålene er cookie-styrt og er rimelig sikker på at ingen har manipulert med svarene. Webredaksjonen går også inn med jevne mellomrom for å sjekke IP-adresser og om noen setter på autogenererte svar.

- Dette er ikke et spørsmål der vi regner med at noen vil jukse, sier hun megetsigende. - Det er som regel i lokaloppgjør, for eksmpel der Hammarby og Djurgården er involvert, at vi må følge med på hva som skjer...

Til toppen