Dot.com døden rammer TV-annonsering

Dot.com-selskapene svikter også som annonsører i de tradisjonelle mediekanalene. Entusiasmen fra i fjor ser ut til å ha lagt seg, og det får blant annet de kommersielle TV-kanalene merke.

ACNielsens Reklame-Statistikk følger reklameomsetningen fra måned til måned. For januar 2001 viser totalomsetningen en økning på to prosent i forhold til samme periode i fjor. Totaltallene (som er bruttopriser på reklamen før inngåtte rabatter) for januar var på 917 millioner kroner, og av dette sto TV for 323 millioner kroner.

Oversikten fra ACNielsen viser ikke internettannonsering som egen kanal, men synliggjør at aviser spiser markedsandeler av TV første måneden av dette året. Trenden viser også at internettselskapene, som levde svært fett av emisjonspenger i fjor, nå glimrer med sitt fravær i TV-mediet.

I år 2000 krydde det av nettselskaper som ville annonsere på TV. Men bransjen har gått på en smell, flere av dem er som sunket i jorden, en del bokstavelig talt.

- Inntrykket er klart at det er færre internettannonsører på TV i år enn i fjor. Det har sammenheng med at flere nettselskaper har økonomiske problemer, og mange selskaper har ikke klart seg. Investeringsterskelen er høy på TV, og det har kanskje ikke alle selskaper vært klar over. De har muligens brukt TV-annonsering som et forsøk på å komme i gang, og om det ikke har gitt de ønskede resultatene, har de ikke videreført annonseringen, sier seniorrådgiver og avdelingsleder Ellen Tidemann i mediebyrået CIA Norway til digitoday.no.

Kollega Jon Ragnar Steg nevner et eksempel fra USA.

- Mitt inntrykk er at dot.com-selskapene har satset heftig på TV, for eksempel under Superbowl på TV i fjor. Da var det "crazy" mens de i år var helt borte, sier Steg, som jobber i CIA Interactive. Likevel tror han at totalomsetningen på TV-annonseringen ikke har merket dette i særlig grad.

Den kommersielle TV-kanalen TV 2 har registrert trenden de óg.


- Det var en boom i fjor med veldig mye annonsering fra nettselskaper. Men det var lite året før og i år er det også mindre, akkurat som forventet. Mange av internettselskapene sliter økonomisk og bruker ikke penger på annonsering og markedsføring, sierBjørn Gunnar Rosvoll, salgs- og markedsdirektør i TV2. Han understreker at TV-kanalen ikke har tapt penger som følge av denne nedgangen.

- I fjor kom det som en veldig hyggelig ekstrainntekt. Men det er ikke internettbransjen vi lever av. Siden det var en ekstra hyggelig overraskelse vi ikke hadde budsjettert med i fjor, har vi heller ikke tatt det med i beregningen i år, sier Rosvoll.

I TVNorge sier administrerende direktør Pål Trælvik til digitoday.no at de ikke har eller har hatt en spesielt stor andel nettselskaper som annonsører og at dette derfor ikke er et stort problem.

- Nei, vi har en relativt hyggelig ordretilgang fra dot.com-selskaper, både når det gjelder Big Brother og andre programmer i månedene som kommer, sier Trælvik.

- Den tendensen vi ser, er at de som skulle bli store på kort tid, nå sparer pengene som ellers ville blitt brukt på markedsføring siden dette er en variabel kostnad. Dette er nok en generell trend over hele verden, mener Trælvik.

Hvor stor prosentandel av totalinntektene på TV-annonsering som nettselskapene kjøpte for i fjor, vil ingen av TV-kanalene estimere.
Til toppen