dot.com'erne - Hvem er de?

De siste månedene har et nytt "buzzword" kommet inn over oss; de såkalte dot.com'erne. Hvem er disse dot.com'erne, og hva gjør de egentlig?

IT-bransjen og IT-journalister skriver og snakker villig vekk om de nye dot.com-miljøene. Selv store etablerte IT-aktører som i dag er gigantiske innen Internett-teknologi, snakker om "de andre dot.com'erne".

Merkantildata forsøker seg nok en gang på en skikkelig Internett-satsing. Denne gangen med Tom Adolfsen i spissen. Han legger slipset igjen hjemme, samler Merkantildatas Internett-folk i en egen enhet, og vips, vi har tom.com. Han er blitt en dot.com'er. Jobbformidlingsbyråene på Internett slåss i disse dager som katt og mus. Emisjoner overtegnes, og alt er såre vel. StepStone legger frem sine resultater - 200 røde millioner. Det er dot.com'erne sine det.

Norske IT-bedrifter opplever en flukt av ledere som går til mindre, dog høyt verdsatte, internettselskap. Nye, mindre miljøer er forlokkende for mange. Putter vi på en opsjonsavtale på toppen, kan man godt forstå at folk bytter beite. Og sist men ikke minst - man er blitt en dot.com'er. IT-ledere snakker om et Internett-tog som går nå? Toget har startet opp for lenge siden folkens - det har bare fått litt mer fart.

Som sagt er det både IT-bransjen selv og IT-pressen som har kommet opp med begrepet dot.com'erne - ikke kundene. Og det er vel kundene som er de mest essensielle for alle IT-foretak. IT-selskapene er avhengig av at løsninger selges, og at kundene drar god nytte av hva de har investert i. Bør norske bedrifter vurdere konsulent- og IT-leverandører ut fra en antatt verdi, eller bør løsninger og kompetanse settes i fokus?

Når man snakker om dot.com-selskaper i dag, mener man de nystartede "up-and-comming" selskapene. Om alle de nye selskapene faktisk har noe å fare med, om det finnes substans; ja det gjenstår å se. Børsen og aksjemeglerne spiller også en vesentlig rolle her. Vi har plenty av eksempler på selskaper som ikke representerer noe annet enn tanker og vyer og ikke-komersialisert teknologi, men som likevel farer til himmels på grunn av forventningene. Bare i Oslo får man rundt 20 nye millionærer hver dag - og disse er ikke lotto-millionærer.

Vi går en meget spennende tid i møte. Nye selskaper startes opp, nye forretningsidéer kommer for dagen. Vi ser store oppkjøp og fusjoner hver uke. Hvilke selskaper som har substans til å overleve gjenstår å se. Store viktige IT-selskaper som i en årrekke har levert de såkalte bedriftskritiske løsningene må komme sterkere på banen. De klarer kanskje ikke "snu" seg like raskt som mindre miljøer, men har den substans som skal til for å utvikle fremtidens Internett-løsninger. De kan til og med klare det positiv bunnlinje.

Til toppen