Dot-com kræsjet er irrelevant - e-handelen blomstrer som aldri før

Ble du aldri dot-com-millionær? Fortvil ikke. Nå får du nye sjanser. Trekk pusten dypt inn, og start på nytt. Les og finn nye måter å sikre alderdommen på.

Dot-com kræsjet er totalt irrelevant for et marked hvor realitetene først nå begynner å bli tydelige bak de skvalpende og patetiske restene av den første bølgen. Det er nå den egentlige moroa begynner. I år bruker kunder mer på web-løsninger enn de brukte på fem års forberedelser til år 2000.

Aksjestupet innenfor dot-com gjorde at de fleste mistet perspektivet på de fundamentale årsakene til at bedrifter investerer i e-handelsstrategier, hevder International Data Corp i sin "eWorld 2001 Survey" som de nylig offentliggjorde.

Rapporten er vellystig lesning for nyslaktede opsjonsmillionærer, aksjonærer, gründere og programmerere. Over de neste fem årene vil ikke mindre enn 5.000 milliarder US dollar (altså noe i nærheten av 40 billioner kroner) investeres i utvikling av mer effektive metoder å drive ehandel.

"Selv om aksjemarkedet for internettaksjer har stupt, og dratt de fleste høyteknologiselskap med seg i dragsuget, er denne nedgangen bare en del av syklisk markedstrend. I virkelighetens verden investerer "murstein-og-mørtel" selskapene fremdeles febrilsk i ehandel. I løpet av de neste fire årene vil antallet web-steder dobles, ehandel vil tidobles og teknologiinvesteringer på web-applikasjoner vil fire ganger så mye som de fire foregående årene", fastslår markedsanalyseselskapet skråsikkert.

Og det er konsumentene som skal drive verden fremover.

I 2005 vil forbrukerne handle for 700 milliarder dollar i varer og tjenester i USA alene. Til tross for seiglivede påstander om at konsumentmarkedet ikke vil ha e-handel, er det ingen tvil om at markedet mener noe annet.

Det er blant annet her du kommer inn. Bedriftene er rett og slett ikke giret mot den veksten som kommer - ikke engang den veksten de forventer skal komme. Bare to av fem web-steder er i stand til å ta imot bestillinger. Enda færre - mindre enn 10 prosent - kan håndtere betalinger over web. Mange selskap har høye forventninger til e-business, men de fleste mangler viktige komponenter som kreves for å kunne gjøre jobben.

Forventningene tilsier dobbelt så høyt salg fra online-kilder, men bare en av fem kommersielle web-steder har greid å knytte sammen online-butikken og resten av sine ordrebehandlingssystemer. Tilsvarende venter alle at bruken av m-handel skal eksplodere, men praktiskt talt ingen har tatt affære i forhold til utvikling av funksjonalitet på nettstedet sitt.

USA står i fare for å bli hengende igjen i utviklingen på andre felter enn tradisjonell web. Er du fremtidsrettet, er sannsynligvis noen av de asiatiske landene mest lovende for en strålende m-karriére. I verden utenom USA blir nemlig m-handel det forløsende ord. USA vil fremdeles "kravle rundt i gjørma" i år 2004 hva gjelder mobilaksess, mens Europa og Japan raskt drar fra. Europa vil ha dobbelt så mange mobile internettaksessbrukere som USA dette året.

Og til din trøst: Engelsk dør ikke ut som webens viktigste språk ennå. I 2005 vil fremdeles 30 prosent av nettbrukerne ha engelsk som sitt hovedspråk, mens bare en av sju du treffer der ute vil kunne konversere med deg på kinesisk. Japansk blir det tredje største språket.

Dersom programmering av ordretransaksjonssystemer for web og e-handel ikke er din greie, finnes det gode alternative karriéremuligheter. Megling mellom e-handel-sjefer og IT-sjefer, for eksempel. IDC spår sterke personlighetskonflikter mellom e-handels-ledere og IT-ledere, av den grunn av de i sin alminnelighet er totalt forskjellige personligheter.

For å bli en suksessrik e-sjef må du inneha karaktertrekk som er omtrent direkte motsatt av de karaktertrekkene din venn IT-sjefen fant utslagsgivende for sin vei til toppen. Bare hver femte IT-sjef du finner syns de selv er tøffe og modige "risk-takers", mens to av tre e-sjefer føler at dette stemmer på dem.

IDC har snakket med folk i 27 land for å komme frem til disse resultatene. De spurte både e-, IT- og andre sjefer, pluss forbrukere.

Til toppen