Dotcom-døden er (nesten) over. Leve karrièreskiftet!

Av og til lurer jeg på om "alminnelige" journalister rett og slett henger litt etter oss i bransjemedia. Ikke før følte jeg at tilstandene i bransjen begynte å stabilisere seg litt, før de store dagsavisene begynte å ringe meg...

De hadde hørt om dette fenomenet som het dot.com-døden, og var det ikke egentlig slik at jeg var en person som dette hadde skjedd med?

Jo, svarte jeg, men det var altså for ett år siden. Men bevares, hvis de nettopp hadde oppdaget nedgangstidene, så kunne jeg da godt synse litt. (Man er da journalist selv, og kan bistå en kollega som er i beit for noe å skrive om.)

Så jeg (og naturligvis flere med meg) har synset og forklart og sagt og ment, og breddemediene slår det opp som om det skulle være nytt. Når faktum er at dotcom-døden har hengt med oss i halvannet år hittil, og allerede er på tilbaketur.

Eller er den det?

Hvordan står det nå egentlig til med oss i bransjen nå for tiden - er vi døde, gjenoppstandne, stabilt etterpåkloke eller fortsatt kriseutsatte?

Ett mulig svar fikk jeg i dag i form av en e-post fra en bekjent og bransjekollega. Han hadde nettopp fått sin oppsigelse nå før påske, sammen med ganske mange andre i samme firma. Så dotcom-døden er åpenbart ikke over likevel.

Aftenposten skrev i februar at 2773 mistet jobben i Oslo i fjor. Tallene for dette årets første måneder kjenner jeg ikke, men hvis mine subjektive opplevelser i venne- og bekjentskapskrets er noe å gå etter, så er det definitivt en stabilisering på gang. Selv om folk altså fortsatt mister jobbene sine, og selv om firmaer fortsatt går konkurs.

Så kanskje det ikke nødvendigvis er bransjen som er i ferd med å roe seg. Kanskje det bare er oss.

For hva gjør vi egentlig, når krisa er blitt så innarbeidet at det blir normalsituasjon? Jo, vi tilpasser oss. En god del av oss er uansett alltid på jakt etter nye og mer interessante utfordringer. Så noen av de som for et par år siden ville kikke etter en enda mer ambisiøs nettsatsing, velger nå i stedet å ta skrittet over i en tilstøtende bransje. Media, kanskje. Eller reklame. Eller rådgivning. Eller undervisning. Eller journalistikk. Eller produksjon. Eller informasjon. Eller rekruttering. Eller kursvirksomhet. Eller, eller, eller.

Noen av "eller"-bransjene er også relativt kriseutsatte. Fortsatt. Men andre er det ikke. Uansett er det et faktum at det er nyttig å flytte på seg innimellom. Det gir bredere erfaringer, flere ferdigheter, større tilpasningsdyktighet og mer krysskompetanse.

Derfor starter vi neste uke en serie om nettopp det å skifte karrière. Med tips, triks og gode råd, og med en og annen suksesshistorie innimellom. Forhåpentligvis vil du finne noen nyttige innspill, enten det er frivillig eller ufrivillig at du står foran et skifte i karrièren din.

For tidene er kanskje tøffe, men det er vi også. Så følg med fra neste uke!

P.S.

Har du en historie du har lyst til å fortelle om det å skifte beite, så
send meg en e-post. Du kan naturligvis være anonym hvis du vil.

D.S.

Til toppen