dotcom-drøm snart i pluss

Markedsplassene har død som fluer etter dotcom-kollapset, men nå er Norges største innkjøpsportal, IBX, snart i pluss.

Lokket av drømmen om effektivt salg på Internett, spratt det under dotcom-bølgen opp en lang rekke Internett-baserte markedsplasser i det lille norske markedet. Markedsplassen skulle selge enten nisjevarer/produksjondeler til en bransje (kalt vertikal markedsplass) eller forbruksvarer som kontorrekvisita til alle typer kunder (kalt horisontal markedsplass)

Men kollapsen tok knekken på mange og tvunget frem en rekke fusjoner og oppkjøp. Og drømmen fra dotcom-tiden er fremdeles ikke virkelighet, selv med den dramatisk reduserte konkurransen.

Men nå forteller trolig Norges største markedsplass, IBX, at selskapet er i ferd med å kunne vise sorte tall.

IBX ble startet i Sverige av blant andre Ericsson som en innkjøpsmarkedsplass. Senere har selskapet opprettet markedsplasser i Norge, Danmark og Finland.

Her i Norge vant selskapet kampen om hvem som skulle bli offentlig sektors anbefalte innkjøpsportal og etter en lengre testperiode begynner kjøperne å koble seg opp. I forrige uke plugget Oslo kommune, en av de største innkjøperne i offentlig sektor i Norge.

- Det tar tid å omorganisere og ta i bruk en innkjøpsløsning, men nå begynner kundene å komme i drift, forteller Asbjørn Sola, IBX-asjef i Norge til digi.no. Vi vil derfor nå et nullresultat sent i første kvartal eller tidlig i andre kvartal.

Regnskapene viser hvor lang tid det har tatt og hvor mye dotcom-drømmene om rakettvekst bommet. I fjor omsatte IBX i alle de fire nordiske landene for beskjedne 67 millioner kroner. Her i Norge ble omsetningen på bare fire millioner kroner med ni ansatte.

I fjerde kvartal hentet derfor IBX inn penger, men man trengte bare 40 millioner kroner til alle de fire landene.

Her i Norge arbeider IBX dessuten med en avtale som kan gi selskapet et stort løft. Telenor, DnB, Accenture og Posten gikk sammen for å kapre kontrakten med det offentlige som IBX endte opp med. De fire aktørene startet likevel en markedsplass under navnet Atento som først nå begynner å bli en virkelighet.

I et forsøk på å skaffe kritisk masse både for eiere, innkjøpere og leverandører, diskuterer Atento og IBX om å koble seg mot hverandre. Dette vil gi de store eierne av Atento tilgang til en større innkjøpsportal.

digi.no omtalte diskusjonene i november i fjor, men diskusjonene følger samme tidstabell som den generelle utviklingen for markedsplassene.

- Vi er ikke i mål ennå. Det er ikke noen spesielle problemer, men ting tar tid, sier Sola til digi.no.

Han forteller at DnB er den første som har tatt i bruk Atento og at Posten og Telenor snart også vil være i gang. Hva den fjerde eieren Accenture planlegger, vet ikke Sola.

Sola mener at markedsplassene vil bli store, for bedriftene kan spare mye penger, men på andre steder enn hva analytikerne og dotcom-selskapene spådde.

- Gevinstene er store, men det er også investeringene og endringene som skal til.

En av de største gevinstene bruken av innkjøpsportaler gir er at de tvinger brukerne til å handle over de besparende rammeavtalene som bedriften har inngått. Dette kan gi 6-7 prosents gevinst, viser våre tall, forteller Sola.

I tillegg kan du spare endel transaksjonskostnader som porto, dobbeltasting, behandling av papir og annet, men det er vanskeligere å måle, mener Sola.

Til toppen