dotcom-ikon gravlegges

Det svenske konsulentselskapet Cell var en av de største hypene under dotcom-bølgen, men nå vil selskapet gravlegge historien.

Det kommer kanskje ikke som noen bombe at dotcom-selskapet Cell ønsker å bytte navn.

De fleste forbinder nok selskapets navn med to ting: Et av de fremste symbolene på dotcom-hypen uten bakkekontakt og senere en tilsvarende sinnssyk runde med underskudd og bemanningskutt.

I det dotcom-bølgen brakk over, skulle selskapet bli solgt til tyske Pixelpark for hele 19 milliarder kroner, men fusjonen ble aldri noe av. Selskapet brukte 2001 og 2002 til å legge frem milliard-underskudd, både på grunn av store tap på driften og enorme goodwill-avskrivninger.

Det norske kontoret ble solgt i fjor høst og heter nå Bouvet. Nå følger endelig det svenske selskapet etter og bytter navnet til Mandator, selskapet Cell Network kjøpte i våren 2000 for å skaffe seg tyngre IT-kompetanse.

Til toppen