Dotcom massakre fortsetter

Siden januar har 130 dotcom selskaper stengt sine nettsider. Som om ikke dette skulle være nok. Det ser ut til at massedøden vil fortsette.

Det amerikanske analyseselskapet Webmergers.com har i en studie kommet frem til at massedøden vil fortsette i tiden som kommer.

Siden januar i år har hele 130 såkalte dotcom selskaper avgått med døden, viser en rapport fra Webmergers.com. Selskapet offentliggjorde i dag sin analyse av dette markedet, og stilte spørsmålet om hvorfor ikke selskapene slår seg sammen og fusjonerer i større grad enn ventet. Det skriver den amerikanske nettavisen Internet.com.

Webmergers.com spurte flere av ekspertene innenfor fusjoner og oppkjøp hvorfor det ikke har vært en bredere konsolidering i bransjen, særlig innenfor "business to consumer" segmentet.

Ekspertene har flere svar. Blant annet mener de at flere av Internett-selskapene ikke har en sikkelig forretningsplan, andre har enkelt nok ikke greid å bygge opp noen verdier- selv etter lang tids drift. Dette kan være et godt team, proprietær teknologi, kundelister, intellektuell kapital og merkevare.

- En del selskaper har også lagt alle eggene i en kurv. Finansielt har selskapene belaget seg på både en og to runder med finansiering. Den dagen eierne ikke ville bidra med mer penger er allerede selskapet finansielt sett ute i hardt vær.

- Det er også en del selskaper som venter for lenge, mener analyseselskapet. Selskapene venter til alle pengene er brukt opp før de prøver å selge seg til andre. Dette skaper ikke et godt klima for oppkjøp.

- Venturekapitalister og inkubatorer har rett og slett ikke tid til å drive med oppkjøps- og fusjonsprosesser. Venturekapitalistene og inkubatorene har mer enn nok med å vedlikeholde selskapene i porteføljen som går bra.

Analyseselskapet mener også at selskapene i den nye økonomien rett og slett sitter på sidelinjen. Selv om de kan gjøre "røverkjøp" når et dotcom selskap i finansiell krise byr seg frem for salg. Webmergers.com mener at bare 9 prosent av alle fusjoner og oppkjøp i dotcom-sektoren kommer fra etablerte selskaper i andre kvartal i år.

- Det kan være at det er moro for "sement og murstein"-selskapene å se at dotcom-selskapene dør, sier en analytiker. Det melder Internet.com.

Det er i California det er flest dotcom-selskaper som stenger, med 35 prosent. I New York finner man 11 prosent av fiaskoene mens det i Europa bare er 8 prosent.

Det er flest e-commerce selskaper som har stengt sitene. 74 av selskapene som har stengt ned siden januar havnet i denne kategorien, mens 31 var innenfor innhold, 13 var tjenester og 12 innenfor infrastruktur, melder Internet.com.

Til toppen