DoubleClick ansetter personvernsjef

Det kriserammede DoubleClick har ansatt tidligere forbrukerkontakt i New York, Jules Polonetsky, som annonseselskapets personvernsjef.

DoubleClick tar tydeligvis beskyldningene selskapet har fått om brudd på nettsurferenes rettigheter på alvor. Nå har de ansatt den tidligere forbrukerkommisjonæren i New York, Jules Polonetsky, som ansvarlig for selskapets håndtering av privatrettslige forhold.

I forrige uke uttalte DoubleClick- sjefen, Kevin O`Connor at selskapet hadde tenkt feil da de planlagte å koble brukerinformasjon, som navn og identitet, sammen med hvilke nettsteder nettsurferne bruker.

DoubleClick er i klammeri med delstaten Michigan og Federal Trade Commision om håndteringen av identitet og brukervaner til sine brukere ved hjelp av såkalte cookies, eller "småkaker" på norsk.
Les mer om bakgrunnen for saken:
Kake-kikker tatt på fersken - legger seg flat
Michigan saksøker DoubleClick
Næringsrike men ufordøyelige småkaker
Personvernaktivister avviser DoubleClicks forsvarskampanje

Jules Polonetsky skal sitte i selskapets ledelse, og se til alt DoubleClick følger de lover og regler som gjelder. Han får med seg advokat Robert Abrams som leder for en egen rådgivningsgruppe som vil jobbe med disse temaene.


DoubleClick har møtt stor motstand for sin bruk av småkaker. Blant annet har annonseselskapet gamle partner, AltaVista, distansert seg fra DoubleClick på grunn av dette.

Les også:
Bill ber nettbransjen bedre personvernet
Næringsrike men ufordøyelige småkaker
Stortinget er usikker på småkaker
Serverer småkaker for første gang i det amerikanske Senatet
Nettreklame: Foreslår felles europeiske kjøreregler
DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post
Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor
AltaVista-eier styrker annonsesalget på nettet
Til toppen