DoubleClick dro i land AltaVista

DoubleClick har fornyet sin svært viktige annonsekontrakt med Compaqs AltaVista. Kontrakten skal ha utgjort 44 prosent av DoubleClicks omsetning fjerde kvartal i fjor. Det negative resultatet i kvartalet var på 4,4 millioner dollar.

The Wall Street Journal Interactive Edition skriver at DoubleClick Inc., annonsenettverket som også er representert i Norge, har fornyet avtalen med Compaq Computer Corporations søkemotor AltaVista. Det innebærer at DoubleClick vil ta seg av søkemotorens annonsesalg og administrasjon de neste tre årene.

Selskapet fikk nesten tredoblet omsetningen fra 10,9 millioner dollar i fjerde kvartal i 1997 til 29,1 millioner i samme kvartal i fjor. 4,1 millioner dollar av disse kommer fra det europeiske nettverket som amerikanerne har bygd opp, blant annet i Skandinavia.

Nettotapet i kvartalet er på 4,4 millioner dollar, en økning på 19 prosent sammenlignet med fjerde kvartal i 1997. Men samtidig er tapet per aksje mindre, 25 cent aksjen, på grunn av en aksjeutvidelse i løpet av fjoråret.

Avtalen med Compaq er svært viktig for DoubleClick siden forretningsforholdet til AltaVista har sørget for hele 44 prosent av totalomsetningen i fjerde kvartal, ifølge Wall Street Journal. Ett av DoubleClicks hovedargument er å selge annonser på vegne av 1.300 nettsteder i ett nettverk og tilby annonsørene en bred dekning i forhold til diverse målgrupper på nett.

- DoubleClick er i business ved å tilby en portal (AltaVista - red.anm.) og inventar som utfyller portalen, sier Evan Neufeld, senioranalytiker ved Jupiter Communications.

Han advarer mot DoubleClicks avhengighet av AltaVista-avtalen.

- Ett DoubleClicks hovedargumenter er at de har diverse inntektsstrømmer. Byrden ligger på dem å bevise at dette virkelig er tilfelle, sier analytikeren til WSJ.

Til toppen