DoubleClick kjøper NetGravity

Nettannonsebyrået DoubleClick Inc. forventes å kjøpe opp erkerivalen NetGravity Inc. for omlag 555,4 millioner dollar, godt over 4,4 milliarder kroner, skriver Wall Street Journal.

NetGravity og DoubleClick er de to dominerende aktørene på nettannonsesalg og -styring også her hjemme. Mens NetGravity var først ute, og blant andre kapret den viktige trafikkmaskinen SOL som kunde og partner, har utfordreren DoubleClick etter hvert vist seg som den mest aggressive markedsaktøren.

Så sent som i forrige måned annonserte DoubleClick planer om å kjøpe opp Abacus Direct Group for én milliard dollar, omlag åtte milliarder kroner regnet etter dagens valutakurs. Abacus har slått seg opp stort på salg av kundedata til katalogfirmaer.

Og nå står altså erkerivalen NetGravity for tur, skal en tro Wall Street Journal, som i dag melder at de hemmelige forhandlingene mellom DoubleClick og NetGravity har gått unna på rekordtid. Partene møttes på et flyplasshotell i San Francisco forrige onsdag og allerede i går ettermiddag skal styrene i begge selskaper ha godkjent hovedpunktene i avtalen, som ifølge Wall Street Journal skal ha blitt framforhandlet under kodenavnet "Project Ice Cream Scoop".

NetGravitys primæroppgave er å selge og vedlikeholde dataprogramvare som lar nettsteder administrere sin egen annonsering (digi.no er blant dem som bruker NetGravitys tekniske løsning, men står selv for annonsesalget) - med IBM og Time Warner som sine fanekunder. DoubleClick selger på sin side annonseplasser i sitt nettverk som består av over 1500 nettsteder - blant dem velkjente AltaVista og US News.

- Vårt mål er å bli "det interne operativsystemet" for annonsering på Internett, sier styreforman og administrerende direktør Kevin O'Connor i DoubleClick til Wall Street Journal.

Om O'Connors kvinner og menn lykkes, betyr det at DoubleClick sikrer seg en stor del av nettannonsemarkedet, som i 1999 samlet ventes å passere tre milliarder dollar, vel 24 milliarder kroner, ifølge tall fra markedsanalytikerne i Jupiter Communications.

- Hva? Dette har jeg ikke hørt et pip om, sier administrerende direktør Jan Grønbech i DoubleClick Norge til digi.no. En sjekktelefon til DoubleClicks toppledelse i England bringer heller ingen bekreftelse om at et oppkjøp av NetGravity er på trappene.

****

P.S.

Partene bekrefter fusjonsavtale.

D.S.

Til toppen