JUSS OG SAMFUNN

DoubleClick kutter omstridt annonsering

Det amerikanske annonsenettverket DoubleClick skapte mye bråk blant personvernere da selskapet koplet inn personprofiler og småkaker i annonseringen. Nå har nettverket kuttet målrettingen.

9. jan. 2002 - 18:16
AbacusDoubleClick




Federal Trade Commission



Ett år senere har DC selv avviklet virksomheten. I et adskillig trangere annonsemarked, har selskapet solgt ut sin europeiske virksomhet samtidig som sjefen for mediedivisjonen, Barry Salzman, gikk av i november i fjor.

Som en bekreftelse på at det er teknologibasert virksomhet (blant annet gjennom annonsestyringssystemet DART) som DC nå satser på, fikk man da den tidligere tekniske direktøren (CTO), David Rosemblatt, tok over sjefstolen i desember i fjor.

Ifølge amerikanske News.com ble annonseprofiltjenesten offisielt lukket den 31. desember i fjor. Gjennom DC-tjenesten kunne annonsører kjøre målrettede annonser inn mot en database på rundt 100 millioner profiler. Virksomheten var basert på innsamling av brukermønstre som nettbrukerne, på grunn av cookies, la igjen på nettstedene de surfet innom.

Idéen var at annonsørene skulle betale tre til fire ganger så mye for slik målrettet annonsering enn de tradisjonelle annonseeksponeringene på Internett. Med raset i annonsekroner og annonsepriser, ble det uansett altfor dyrt for annonsørene å kjøpe slik premium annonsering, skriver News.com.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra