DoubleClick leverer men advarer

Annonsenettverket DoubleClick leverte sitt første profitable kvartal noensinne, men advarer samtidig mot at første kvartal neste år kommer til å bli vanskelig.

DoubleClick Inc leverte et overskudd på tre cent per aksje for tredje kvartal i år, noe som var på linje med det Wall Street hadde ventet seg.

Selskapet la frem en omsetning på 135,2 millioner dollar, 1,26 milliarder norske kroner, i tredje kvartal. Dette er en økning på 79 prosent fra samme periode i fjor, melder Financial Times.

DoubleClick avsluttet tredjekvartal med 894 millioner dollar, 8,3 milliarder norske kroner, i cash. Dette er en økning på 12 millioner dollar, 111 millioner norske kroner, fra andre kvartal i år.

- I dag har vi passert en viktig milepel for DoubleClick og våre aksjeeiere i å nå profitt, sa Kevin Ryan, toppsjef i DoubleClick.

Men trass dette advarer selskapet mot dårligere tider til neste kvartal. Wall Street Journal skriver at selskapet forventer å få røde tall i første kvartal til neste år. Grunnen til dette er at det forventes at markdet for annonser på Internett vil være labert rundt jul- og nyttår, samt i januar. Men Kevin Ryan mener at selskapet skal holde seg med overskudd i 2001 sett under ett.

Den kjente analytikeren Henry Blodget ved Merrill Lynch skriver i en rapport torsdag at DoubleClick burde gå med overskudd etter dette kvartalet, men at aksjekursen vil ha et press på seg. Grunnen til dette er at DoubleClick er tungt eksponert mot dotcom-selskaper som må skjære ned i sine markedsbudsjett.

Til toppen