DoubleClick Norge vil bli størst

DoubleClick satser på å bli størst på annonsesalg i nett-Norge i løpet av neste år. Hittil har de kapret kunder som Dagbladet og fem blader i Hjemmet Mortensen-stallen.

Jan Grønbech, administrerende direktør i DoubleClick Norway har store ambisjoner; han vil kapre den største markedsandelen på annonsemarkedet på Internett i løpet av 1999.

Grønbech forventer at markedet blir på rundt 150-175 millioner i 1999, og at det ender på 75 millioner i år.

Foreløpig har den norske avdelingen av det amerikanske selskapet fått Dagbladet, Bilguiden, Games.no, og fem blader i Hjemmet Mortensen; HjemmePC, Tekno, Økonomisk Rapport, Kampanje og Vi Menn.

Dagbladet: på nettet har til i sommer hatt en avtale med SOL når det gjelder det konkurrerende systemet NetGravity. Arne H. Krumsvik i Dagbladet opplyser at de i øyeblikket sitter med to avtaler, men at de skal i samtaler med SOL så snart de får anledning til det.

Avtalen med DoubleClick (se egen sak i høyremargen) signaliserer uansett et mulig skifte av annonsepartner på nett for Dagbladets del..

- Vi er også i samtaler med 13 aviser som er på nettet om en avtale, og her er det bare et "handshake" igjen før avtalen er i boks. Vi har samtale med alle de største nettstedene, så jeg regner med at innen året er omme har vi veldig mange av de store med, sier Grønbech.

- Målet er å rekruttere opptil 30 nettsteder, og vi vil ha mellom tre og fem nettsteder innen segmentene finans/økonomi, Internett, bil, underholdning, nyheter, reise/fritid og handel, sier Grønbech.

Om kort tid vil Grønbech og hans tre kolleger på det norske kontoret ville kunne tilby annonsører muligheten til å målrette annonser geografisk. For eksempel kommunevis, fylkesvis eller per by.

- Salget hittil har vært over budsjettet. Jeg tror ingen andre har solgt mer annonser enn oss de siste tre ukene. Bortsett fra SOL, hvis de har hatt tid til å tenke på det, spøker han.

Foruten Grønbech er det ytterligere tre personer ansatt i DoubleClick Norway. Salgsdirektør er Jan-Arne Fjørtoft, tidligere salgssjef i det herværende organ, digi.no.

Grønbech har også hentet inn salgssjef Bjørn Erik Glenne og gitt ham tittelen senior salgskonsulent. Glenne var én av åtte ansatte i Yahoo! som ble sagt opp da den skandinaviske avdelingen av tjenesten fant fram sparekniven tidligere i år.

Ansvarlig for trafikksenteret i SOL som drev med konkurrentsystemet NetGravity, Dagfinn Melberg, er også nå hos DoubleClick som produktsjef

Til toppen