DoubleClick skremmes ikke av nettverkenes død

Annonsenettverkenes død skremmer ikke DoubleClick-sjef Jan Grønbech. Han har om mulig enda større tro på nettverksmodellen for nettannonsering.

- De eneste som er i nærheten av å tjene penger på Internett er jo nettverkene. Jeg tror personlig ikke det er mulig for enkelte nettsteder, kanskje med et par unntak, å tjene penger alene på salg av annonser på Internett. Til det er de for små, mener Jan Grønbech.

Han er av den klare formening at det fortsatt går fremover med internettbransjen, til tross for sterke indikasjoner om det motsatte.

Denne uken kom meldingen om at DoubleClicks hardeste konkurrent i Norge, 24/7 Media Norge AS, har blitt droppet av de amerikanske eierne.

- 24/7 i Norge har jo gått kjempebra i Norge. Jeg synes det er veldig trist for bransjen og for dem som jobber i 24/7. Det er flinke folk som dessuten er venner av meg. Dette gir ekstra næring til alle som er så negative om Internett om dagen, mens det egentlig er masse positivt som skjer, sier Grønbech som likevel mener at Norge nok er et for lite marked for alle de netverksaktørene som har eksistert her på berget:

- Frafallet gjør det enklere å velge for nettsteder og annonsører, sier han og er slett ikke svekket i troen på forretningsmodellen som nettverkene representerer. Annonsenettverkene satser på å samle en mengde innholdsleverandører og andre nettsteder i en portefølje som de selger inn til annonsørene.

Endel av kritikken mot denne måten å drive reklamesalg på, er at hver enkelt merkevare ikke får den oppmerksomheten og fokuset, det vil si inntekten de er nødt til å ha for å overleve.

Grønbech tror det er uaktuelt for DoubleClick å kjøpe 24/7s europeiske virksomheter. Dette kunne vært gjort for eventuelt å kjøpe seg større og sterkere for å betjene flere kunder.

- Det er det uansett ikke jeg som bestemmer. DoubleClick og 24/7 har de to siste årene vært i samtaler om et eventuelt oppkjøp, og analytikerne hos oss visste at 24/7 på et eller annet tidspunkt ville gå tom for kontanter. Vi kjøpte tidligere i år opp teknologivirksomheten til 24/7, Sabela, for en slikk og ingenting. Det er klart at skulle det bli noe oppkjøp, ville det i tilfelle skjedd da, tror Grønbech som uansett mener at i tilfelle 24/7 må gi helt opp, kommer kundene til 24/7 til å bli plukket opp av konkurrentene.

DoubleClick-sjefen er optimistisk med tanke på fremtiden og har satt en tykk strek over år 2000:

- Det er på tide å glemme hele fjoråret, det var helt latterlig bra for hele bransjen. Hvis vi trekker en linje fra 1996 til 1999 - og hopper over 2000 som jeg anser nærmest som en kreftsvulst - så fortsetter fremgangen i 2001. Våre omsetningstall per uke noenlunde det samme i år som i fjor, med unntak av noen perioder i år 2000 hvor dotcom-annonsørene tok helt av, sier Grønbech.

- Nå er det blitt mye jevnere og mer stabilt, i det hele et mye sunnere og mer forutsigbart marked, mener han og tror når alt kommer til alt, skjønner alle at også nettannonsering fungerer:

- Det er vel egentlig ikke et oppegående menneske innen mediebransjen som betviler at nettet er et bra sted å annonsere, mener Grønbech som håper at den nye bransjeorganisasjonen for Internett-tjenester, som har fått navnet INMA, kan gi drahjelp til annonseaktørene på nett.

- Problemet vårt har vært at vi har hatt teknofriker som løper rundt og forteller annonsørene hvor fantastisk cookies er. Annonsørene skjønner selvfølgelig ingenting av det. Nå skal vi drive opplærende virksomhet på kundens premisser. Derfor er det viktig å finne en person som ikke er teknofrik, men en person med vanlig mediekompetanse, mener han.

Inntil videre har INMA leid inn Arne Thorbeck fra reklamebyrået D'Arcy som konstituert leder.

Uansett kan DoubleClick bli et av de få annonsenettverkene som er igjen for å representere bransjen. Hvis 24/7 forsvinner, regner han ikke selskap som PrimeTime.net AS (Aftenpostens annonsenettverk) eller Dayrates som virkelige konkurrenter.

- Vi har ikke møtt på én kunde ut i markedet som har nevnt PrimeTime. Dayrates har andre kunder enn oss og heldigvis veldig få kunder lar seg lure av CPC/CPA-tankegangen deres. 24/7 var en stor konkurrent, men som jeg har sagt helt fra begynnelsen er våre største konkurrenter i dette markedet fortsatt SOL og Nettavisen, sier Grønbech.

Til toppen