DoubleClick stuper

Aksjekursen i verdens største nettannonseselskap, DoubleClick, stupte med 11 prosent da selskapet la fram langt svakere tall for tredje kvartal enn enkelte hadde ventet.

DoubleClick Inc tapte 5,4 millioner dollar i tredje kvartal - cirka 41 millioner kroner - eller 13 cents per aksje. Det er en forverring fra samme periode i fjor på 0,7 millioner dollar, eller omlag fem millioner kroner.

Ikke avskrekkende stygge tall, men nok til at markedet sendte aksjekursen ned med 11 prosent etter at Q3-tallene ble kjent i går. Selv om analytikere i det velrenommerte First Call hadde stipulert et tap per aksje på 14 cents per aksje i perioden, var det enkelte nettsteders signaler om et forventet tap på kun ti cents per aksje som markedet bet seg merke i.

DoubleClick-aksjens skjebne må dessuten ses i sammenheng med den generelle markedskorreksjonen som rådet på verdens børser i går. Det var fremleggelsen av skuffende makrotall fra USA, etterfulgt av ikke akkurat overoptimistiske uttalelser fra sentralbanksjef Alan Greenspan (som bærer bud om at renteøkninger kan være rett om hjørnet), som førte til en midlertidig sykmelding av amerikanske børser.

Men Greenspan kan ikke få all skylden for markedets skepsis til DoubleClick-aksjen. Tallene som ble lagt fram i går viser at DoubleClick svir av atskillige penger for å trekke til seg kunder og redusere avhengigheten av sin aller største kunde, søkemotoren AltaVista.

AltaVista ble nylig kjøpt opp av nettventure-selskapet CMGI Inc. som senere har kjøpt opp nettannonseselskaper for å ta opp kampen med DoubleClick - og selv sørge for annonsesalget på sin egen søketjeneste. (AltaVista har en treårig avtale med DoubleClick og CMGI har uttalt at selskapet vil respektere denne avtalen. Det er imidlertid klart at når AltaVista og andre avtaler utgår, kan CMGI overta så mye som halvparten av dagens virksomhet som utgjør DoubleClicks inntektsgrunnlag).

DoubleClick har svart med å øke pengebruken utenfor USA og utvikle nye tjenester - noe som inntil videre er nok til å berolige de anonyme synserne som medier ynder å omtale som "analytikerne". Den rådende oppfatning er at DoubleClick investerer for fremtidig vekst, og få er bekymret sålenge selskapet fremdeles kan vise til betydelig omsetningsvekst.

For DoubleClicks omsetning mer doblet seg det siste kvartalet - opp fra 20,8 millioner dollar (160 mill. NOK) i tredje kvartal i fjor til 44,9 millioner dollar (345 mill. NOK) i samme periode i år. DoubleClick selger nå annonser for over 1300 nettsteder.

Samtidig er markedsføringskostnadene doblet - og vel så det - til 18,63 millioner dollar (143 mill. NOK), foruten at kostnader til produktutvikling er økt fra 1,78 millioner dollar (13,7 mill. NOK) til 5,18 millioner dollar (nesten 40 mill. NOK).

I likhet med CMGI har også DoubleClick kjøpt opp flere av sine konkurrenter - deriblant erkerivalen NetGravity (juli) og Abacus Direct Corporation. Så sent som forrige helg skrev amerikanske medier at DoubleClick også ønsket å kjøpe opp 24/7, men dette ble overfor digi.no kontant dementert av DoubleClicks skandinaviske sjef Göran Arvinius.

- - -

(Vi tør gjøre våre lesere oppmerksomme på at 24/7 selger annonser for Internett Kanal 1 AS på det internasjonale markedet. Internett Kanal 1 AS er eierselskapet som utgir digi.no, red.anm.)

Til toppen