DoubleClick-tapene øker

Omsetningen stuper og underskuddet vokser seg raskt større i annonsenettverket DoubleClick. Selskapet ser likevel positivt på mulighetene til å gå i pluss i løpet av neste år.

DoubleClick Inc la i går frem regnskapstall for tredje kvartal som viser at heller ikke det internasjonale annonsenettverket slipper upåvirket unna terroranslagene som rammet USA 11. september. Selskapet melder også om et generelt slappere annonsemarked i tredje kvartal i perioden før selvmordsflygerne la tvillingtårnene i World Trade Center i grus.

Selskapets ledelse mener likevel at DoubleClick har gjort en svært god jobb forholdene tatt i betraktning og opprettholder derfor målet om å kunne vise frem svarte tall i regnskapet i løpet av 2002.

DoubleClick tapte 103,5 millioner dollar i tredje kvartal i år - eller omlag 77 cents per aksje - mot et minus på 10,7 millioner dollar (ni cents per aksje) i samme periode i fjor. Omsetningen stupte med 31 prosent til 92,7 millioner dollar, mot 135,2 millioner dollar i tredje kvartal i fjor.

Det er imidlertid noen lyspunkter å spore. Ifølge toppsjef Kevin Ryan ser DoubleClick nå at "businessen er i ferd med å returnere til nivået vi hadde før den 11. september", og han mener selskapet tross alt "har levert et svært godt kvartal".

Det syntes umiddelbart Nasdaq-børsen også, som sendte DoubleClick-aksjen opp 59 cents til ny notering på 7,49 dollar.

Resultatet er likevel mye svakere enn det DoubleClick i juli antydet selskapet ville havne på. Analytikere kjøper da heller ikke DoubleClicks argumentasjon om at terroraksjonene 11. september er den eneste årsaken til inntekts- og resultatsvikten, men viser til at det generelt dårlige annonse-klimaet uansett ville påført DoubleClick svakere tall, uavhengig av angrepet.

Noen umiddelbar fare for selskapets fremtid er det uansett ikke. Annonsenettverket har en sterk kontantbeholdning i ryggen, nærmere bestemt 778 millioner dollar, ned fra 813,8 millioner dollar ved inngangen av kvartalet, ifølge den amerikanske næringslivsavisen Wall Street Journal.

For å bedre balansen ytterligere har DoubleClick kvittet seg med en langsiktig gjeld på 20,3 millioner dollar, samtidig som selskapet har kjøpt tilbake 765.000 av egne aksjer til en snittpris på 5,80 dollar stykket.

DoubleClick spår et omsetningsnivå i fjerde kvartal på et sted mellom 84 millioner og 92 millioner dollar.

I et intervju med Reuters torsdag, sa Kevin Ryan at DoubleClick trolig må kvitte seg med "minst 100 stillinger", omtrent seks prosent av den samlede staben, i løpet av fjerde kvartal. Selskapet hadde 1650 ansatte ved utgangen av Q3, og har stadig kuttet i bemanningen som var på over 2000 for et par kvartaler siden.

Til toppen