DoubleClick til Norge i 98

Administrerende direktør Göran Arvinius i det svenske salgselskapet Ad-IT opplyser at de planlegger å etablere et kontor i Norge på vegne av DoubleClick neste høst. Dermed vil det dominerende annonsesystemet NetGravity få skikkelig konkurranse i Norge.

Forskjellige systemer for målgruppestyrt annonsering og måling av nettstatistikker er på full fart inn i det norske markedet. Til nå har programvareselskapet NetGravity kapret mesteparten av dette voksende marked gjennom store, norske innholdsleverandører. Men konkurrenter er på vei inn.

Ett av disse er Ad-IT, eller Advertising on Internet in Scandinavia, et svensk nettselskap som selger annonser på web. Nylig inngikk Ad-IT en samarbeidsavtale med amerikanske DoubleClick, der DoubleClick kjøper seg opp i det svenske selskapet.

Samtidig blir Ad-IT amerikanernes representant i Skandinavia, ifølge en pressemelding.

- Så fort vi har etablert oss skikkelig i Sverige, er neste skritt å innta Norge og Danmark. Jeg regner med neste høst som sannsynlig for Norges del, sier Arvinius til digi.no. Han ser for seg at selskapet vil ta markedsandeler i Norge på samme måte som de har gjort det i Sverige.

- For ett år siden var NetGravity like dominerende i Sverige som det er i Norge i dag. Men det tok ikke lang tid før bildet ble endret hos oss, mener han og viser til at både Telia, Kinnevik/MTG og Marieberg allerede har inngått avtaler og begynt å benytte seg av DoubleClicks Dart, et system som håndterer annonsebannere, målinger og rapportering.

I Norge har store aktører som SOL, HjemmeNett, Nettavisen og Dagbladet: på nettet begynt å ta i bruk NetGravity. Den amerikanske produsenten av programvare har gått fra å være kun en leverandør av programvare til også å bli et servicebyrå som drifter systemet på vegne av ulike kunder. I Norge er det Scandinavia Online (SOL) som har inntatt denne rollen på vegne av NetGravity.

I Sverige er det konkurrende systemet NetGravity først og fremst representert gjennom selskapet Riksmedia som har sin egen distribusjonssentral kalt Ad Banner Center. Ifølge Bonnier, som sitter i den kinkige posisjonen at de er hovedeiere i Marieberg som har valgt det konkurrerende systemet til DoubleClick samtidig som Bonnier Online har valgt et NetGravity-system, har Riksmedias Ad Banner Center håndtert rundt 50 prosent av all nettannonsering i Sverige i 1997.

Også det svenskutviklede verktøyet Quick-log-in, som er bygd på programvare fra NetGravity, har vært koblet opp mot Ad Banner Center. Det norske analyseinstituttet Scan-Fact har fått lisensen på Quick-log-in i Norge og har NetGravity som samarbeidspartner.

Ifølge Ad-IT vil de ikke være skikkelig i gang før på nyåret i Sverige. Da skal svenske bedrifter blant annet bli hjulpet med globale annonsekampanjer som er skreddersydd gjennom målrettet eksponering av annonsebannere. Ifølge Arvinius er planene klare for å ta skikkelig med markedsandeler:

- Jo flere websteder som vi kan koble til DoubleClick, jo mer enhetlig blir målingene og statistikkrapportene, sier han til det svenske fagbladet Dagens IT.

Til toppen