DoubleClick til Norge

Net Gravity får konkurranse når DoubleClick oppretter et norgeskontor med Jan Grønbech ved roret. Målet for DoubleClick Norge er å ta 25 prosent av det norske markedet og overta halvparten av de store norske aktørene i løpet av neste år.

Jan Grønbech forlater en stilling som mediedirektør i Thunder House, som er den internasjonale kjeden McCann-Ericksons satsing på nye medier. Han vil bli administrerende direktør i nyopprettede DoubleClick Norge, som vil bli lokalisert på Skøyen når Grønbech er ferdig med oppsigelsestid i Thunder House rundt den 20. juni.

- Da vil rekrutteringen starte for fullt. Signalene fra flere ulike store aktører er positive. I første omgang er våre ambisjoner å ta 25 prosent av det norske markedet i løpet av neste år, og få med rundt halvparten av de store nettstedene, sier Grønbech.

- Jeg får også hver dag telefoner fra nettsteder som vil være med, men ingen avtaler er inngått. Det er jo også snakk om kvalitet. Vi må finne de stedene som er så attraktive at vi kan lokke til oss de beste målgruppene. Det blir en subjektiv vurdering som skal foregå innad i selskapet, sier Grønbech.

- Allerede i dag leverer DoubleClick 12 millioner visninger til brukere med ".no"-domene på det internasjonale markedet, så det er helt klart et potensial i det norske markedet. DoubleClick kommer på det rette tidspunktet, og vil hjelpe det norske markedet til å modnes, tror Grønbech. At NetGravity i dag har fullstendig dominans på det norske markedet, tar han ikke så tungt.

- NetGravity har gjort en fin jobb for oss ved å forklare markedet og brukere hva cookies er og nå skjønner folk hva vi driver med, sier Grønbech.

Styreformann i DoubleClick Scandinavia AB, Jan Carlzon, har tro på at det norske markedet vil gå over til DoubleClick-systemet.

- I dag har alle de største nettstedene i verden skiftet over til dart-teknologien, som er teknologien bak DoubleClick. I Sverige bruker store nettsteder som Aftonbladet, Dagens Nyheter AltaVista og Euroseek systemet. Vi håper opprettelsen av DoubleClick i Norge vil være med og bidra til en høyere omsetning på nettannonsering og handel på nett, sier Carlzon.

NetGravity og DoubleClick, som begge er amerikanske, er to av de største målgruppestyrte annonsesystemene som er i bruk i dag. DoubleClick Scandinavia AB ble etablert i 1997, og er resultat av et samarbeid mellom det svenske salgsselskapet Ad-IT og DoubleClick Inc.

Til toppen