DoubleClick: Tradisjonelle redder reklamemarked

Frykten for at dotcom-døden etterlater seg et knusktørt annonsemarked har fått aksjekursene til flere Internett-selskaper til å falle. Men verdens ledende annonsenettverk, DoubleClick, mener at de tradisjonelle annonsørene vil redde annonsemarkedet på nettet til neste år.

Annonsemarkedet på Internett har vokst enormt i år 2000, men veksten har vært drevet av dotcom-selskaper med meget ambisiøse markedsføringsbudsjett. Da markedets flodbølge veltet flere av disse selskapene overende fryktet flere at dette ville skake grunnen til flere av Internett-selskapene som er avhengig av nettopp reklameinntekter.

Dermed falt aksjekursen i blant annet portalselskapet Yahoo og flere andre "Internett - media" selskaper markant. Men nå mener DoubleClick at markedet ikke er så ille som det ser ut til å være.

Barry Salzman, president for DoubleClick International sier til Reuters at " det som skjer i markedet er at dotcom selskapene senker veksten, men det er stadig større interesse fra de tradisjonelle annonsørene."

Salzman mener at de tradisjonelle annonsørene kommer til å øke sin tilstedeværelse på nettet og at markedet vil oppleve økt vekst. Han spår sogar hele markedet til å være verdt hele 800 milliarder dollar til neste år, siden stadig flere vil bruke nettet.

DoubleClick-presidenten mener også at det vil skylle en konsolideringsbølge over annonse-nettverksmarkedet. Selskaper som driver med annonseformidling og nettannonsering vil i større grad slå seg sammen.

Selv har Doubleclick også planer om å gå på jakt etter konkurrenter.

- Vi er veldig interessert i å kjøpe konkurrenter som er underfinansierte og som ser etter strategiske samarbeidspartnere, sier Salzman til Reuters. DoubleClick har mer enn 900 millioner dollar i kassa som kan brukes til strategiske oppkjøp.

Til toppen