JUSS OG SAMFUNN

DoubleClick vil kuppe InfoStreams ASP-kunder

InfoStream ASP bruker annonsestyrings-programmer uten gyldig lisens, mener DoubleClick. Nå vil selskapet tvinge InfoStream til å stenge sine tjenester til flere av Norges største nettaviser og publikasjoner. I en pressemelding ber DoubleClick selskap som kjøper annonseplass-tjenester av InfoStream ASP ta kontakt med DoubleClick direkte.

Sigvald Sveinbjørnsson
17. aug. 2000 - 07:36
DoubleClickInfoStream ASP

Problemene mellom InfoStream ASP og DoubleClick dukket opp da Internett-selskapet InfoStream kjøpte SOL System av Scandinavia Online. DoubleClick mener at SOL Systems lisens på programvaren Adserver ikke var gyldig siden den ble med i oppkjøpet.

InfoStream ASP leier denne programvaren ut til diverse kunder, som for eksempel Aftenposten, digi.no, ITavisen samt flere andre toneangivende aktører etter ASP-prinsippet.

DoubleClick vil ikke ha noe av denne virksomheten. Natt til onsdag gikk en pressemelding til norske medier. Her sto de at DoubleClick hadde brutt forretningsforholdet med Infostream ASP og nekter dette selskapet å bruke annonsestyringssystemet.

For bare noen uker siden bestemte Infostream ASP seg for å bytte programvare og løsning, fra DoubleClick (NetGravity Adserver) til Real Media sin løsning Open Adstream.

Les mer om bakgrunnen for krangelen:
InfoStream dumper NetGravity

- Dette har ikke noe med hverandre å gjøre. Vi har sittet i forhandlinger lenge med InfoStream ASP for å komme til en løsning. Det har vi ikke fått til, sier Matthew Colebourne, sjef for tekniske løsninger i Nord-Europa i DoubleClick.

- Vi har ingen lisens med InfoStream for bruk av vår programvare. Men det er riktig at vi hadde en lisensavtale med SOL System. Men denne lisensen kan ikke overføres, sier Colebourne til digi.no

DoubleClick ønsker nå at InfoStream ASP stopper å bruke programvaren, siden de i dag bruker den ulovlig.

- Det er kundene som er viktige for oss. Infostream ASP sine kunder skal ikke rammes av dette. Derfor vil vi tilby disse en annen løsning, sier Colebourne til digi.no.

Han innrømmer at dette er en gylden mulighet for DoubleClick å skaffe seg nye kunder, siden de mistet InfoStream ASP til Real Media sitt system. Derfor kommer han og flere fra hans salgsavdeling til Norge på torsdag. Da er det kundene til Adserver tjenesten i InfoStream ASP som vil få DoubleClick-mennene på døren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.